... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 0:38 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سفر اردوغان به عربستان سعودی

رئیس‌جمهور ترکیه در چارچوب تماس‌های رسمی خود در جده با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای سفری دو روزه، وارد فرودگاه سلطان عبدالعزیز در شهر جده عربستان سعودی شد.

به نقل از آناتولی، آقای اردوغان در فرودگاه توسط خالد الفیصل امیر مکه، فاتح اولوسوی سفیر ترکیه در ریاض و مهمت متین اکر نماینده دائمی کشور در سازمان همکاری اسلامی مورد استقبال قرار گرفت.

هیأت بلندپایه ای از مقامات ترکیه، اردوغان را در این سفر اردوغان را همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه در چارچوب تماس‌های رسمی خود در جده با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.

طرفین روابط دوجانبه را بررسی و امکانات توسعه همکاری را ارزیابی خواهند کرد.

اختلافات عربستان و ترکیه

جمال خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست و از مخالفان عربستان سعودی به ویژه “محمد بن سلمان” ولیعهد آن محسوب می‌شد، شهریور ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید و همین مساله موجب تنش شدید میان آنکارا – ریاض گردید. در کنار این مساله، دخالت های ترکیه در موضوع لیبی و شماری دیگر از کشورهای عربی که در سال ۱۳۸۹ درگیر انقلاب شدند، مسایلی است که موجب بروز اختلافات شدیدی بین ریاض و آنکارا گردید.

بااین حال، قوه قضاییه ترکیه ۱۸فروردین تصمیم به بستن پرونده ترور “جمال خاشقجی” روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گرفت و این پرونده را عربستان ارجاع داد.
رسانه های ترکیه گزارش دادند که در این پرونده که ۲۶ متهم در آن محاکمه می شوند، دادگاه استانبول تصمیم گرفت کار روی این پرونده را متوقف کند و پرونده را به دستگاه قضایی عربستان ارجاع دهد.

در چند ماه اخیر آنکارا در صدد بهبود روابط خود با ریاض و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برآمده است که انتقال پرونده جمال خاشقچی به ریاض نشان می دهد مقامات ترکیه سر این پرونده با مقامات سعودی به ویژه ولیعهد این کشور توافقاتی داشته اند.

هنوز مشخص نیست که آیا رییس جمهور ترکیه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز دیدار خواهد داشت یا خیر!

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »