... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 8:56 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دستاوردهای میدانی جدید روسیه در اوکراین/ بیانیه سازمان ملل از تلفات غیرنظامیان

اوکراین: عملیات روسیه در شرق با هدف کنترل کامل مناطق دونتسک و لوهانسک و جاده کریمه انجام می شود.

سیاست شرق _ نیروهای نظامی روسیه به دستاوردهای جدیدی در شرق اوکراین دست یافتند و روستاها و شهرهای بیشتری را تصرف کردند. 

به نقل از الجزیره، با ورود تهاجم روسیه به اوکراین به دهمین هفته خود، تحولات میدانی حاکی از تداوم تمرکز نبردها در مناطق شرقی و جنوب شرقی اوکراین است، مسئله ای که کی یف و قدرت های غربی حامی آن به پیشرفت نیروهای روسیه در روزهای اخیر اذعان داشته اند.

ستاد کل اوکراین – عصر روز جمعه – اعلام کرد که عملیات روسیه در شرق با هدف کنترل کامل مناطق دونتسک و لوهانسک و جاده کریمه انجام می شود.

مقامات اوکراینی اذعان کردند که در نتیجه حمله روسیه به مناطق شرقی خسارات سنگینی وارد شده است، زیرا نیروهای مهاجم از زمان شروع تهاجم هفته گذشته تعدادی شهرک و روستا را تصرف کرده بودند، اما گفتند که تلفات روسیه سنگین‌تر بوده است.

الکسی آریستوویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: “ما متحمل خسارات بزرگی شده ایم، اما خسارات روسیه بسیار بیشتر است.”

در همین رابطه دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که روسیه تمام خط مقدم در منطقه دونتسک (شرق کشور) را با موشک، توپ، خمپاره و هواپیما بمباران می کند.

ستاد کل اوکراین اعلام کرد که روسیه مواضع خود را در امتداد خط تماس بمباران می کند تا از جمع شدن مجدد اوکراینی ها جلوگیری کند.

نبردهای شدید

بنا به همین گزارش، درگیری ها بین نیروهای روسی و اوکراینی در جبهه پارونکوا در جنوب خارکف (شرق اوکراین) شدت گرفته است.

نیروهای روسی اکنون در ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارند و با استفاده از موشک و توپخانه سنگین بمباران خود را تشدید کرده اند.

نیروهای اوکراینی همچنان کنترل منطقه شمالی خرسون (جنوب این کشور) را در دست دارند.

خونین ترین نبرد و بدترین فاجعه انسانی جنگ در ماریوپل – شهر ساحلی در شرق کشور – اتفاق افتاد که دو ماه در اثر بمباران و محاصره روسیه ویران شد.

سامانه اس-۳۰۰

از سوی دیگر، فرماندهی نیروی هوایی جنوب اوکراین اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را از یک کشور دوست دریافت کرده است، بدون اینکه آن را فاش کند.

وی افزود: پس از اینکه نیروهای روسی عملیات تهاجمی خود را در جبهه‌های شرقی و جنوبی متمرکز کردند، پس از اینکه هفته‌ها پیش از مجاورت کیف، پایتخت خارج شدند، این سامانه به طور قابل توجهی دفاع هوایی خود را در منطقه جنوبی تقویت کرد.

گزارش‌های غربی می‌گویند که اوکراین تعدادی از سامانه اس-۳۰۰ را در اختیار داشت که پس از تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه(۵ اسفند) تعداد آنها به دلیل حملات روسیه کاهش یافت.

در زمینه حمایت فزاینده غرب از نیروهای اوکراینی، رسانه های لهستانی اعلام کردند که ورشو ۲۰۰ تانک تی-۷۲ و ده ها خودروی زرهی را به کیف تحویل داده است.

وزارت دفاع روسیه به نوبه خود اعلام کرد که نیروهای این کشور تأسیسات صنایع موشکی و فضایی را در کیف منهدم کردند و نیروی هوایی روسیه ۱۱۲ تأسیسات نظامی اوکراین از جمله ۴ انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای را هدف قرار داد.

روز جمعه، مسکو همچنین اعلام کرد که از یک زیردریایی دیزلی در دریای سیاه برای حمله به اهداف نظامی اوکراین با موشک های کروز استفاده کرده است که این اولین بار است که ارتش روسیه استفاده از ناوگان زیردریایی خود را در عملیات تهاجم به اوکراین اعلام می کند.

سازمال ملل

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد اعلام کرد که از آغاز جنگ روسیه حداقل ۲۸۹۹ غیرنظامی در اوکراین کشته شده اند.

وی همچنین – در بیانیه ای که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل صادر شد – اشاره کرد که تعداد پناهجویان از اوکراین به کشورهای همسایه به ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار نفر رسیده است که بیش از نیمی از آنها به لهستان پناهنده شده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »