... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 4:50 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفر نخست‌وزیر هند به آلمان، زیر سایه حمله روسیه به اوکراین

صدراعظم آلمان در حالی با گارد نظامی از نخست‌وزیر هند استقبال کرد که دو کشور بر سر بحران اوکراین اختلاف نظر جدی دارند.

سیاست شرق _ نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دوشنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم مه) همراه با جمعی از اعضای کابینه خود وارد برلین شد و از سوی اولاف شولتس صدراعظم آلمان با گارد نظامی و تشریفات رسمی مورد استقبال قرار گرفت.

به نقل از دویچه وله، این نخستین سفر مودی به برلین پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید آلمان است و قرار است طی آن ششمین نشست مشترک اعضای کابینه دو کشور نیز برگزار شود.

صدراعظم آلمان در حالی با گارد نظامی از نخست‌وزیر هند استقبال کرد که دو کشور بر سر بحران اوکراین اختلاف نظر جدی دارند. با این حال قرار است در این سفر تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای گوناگونی میان هند و آلمان امضا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه امضای چندین توافق‌نامه و قرارداد در حوزه‌های اقتصادی، همکاری‌های توسعه‌ای، حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی در دستور کار مقام‌های هندی و آلمانی قرار دارد.
مطابق برنامه‌های اعلام شده، در ضیافت شامی که صدراعظم آلمان به افتخار میهمانان هندی خود در نظر گرفته گفت‌وگوهای دو جانبه درباره مسائل مورد علاقه دو طرف پیگیری می‌شود.

بنا به همین گزارش، خودداری هند از محکوم کردن تجاوز روسیه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در بیش از دو ماه گذشته بر روابط کشورهای غربی با هند سایه انداخته زیرا این کشور تا کنون این اقدام را به طور رسمی محکوم نکرده است.

هند که بخش بزرگی از تسلیحات نظامی خود را از روسیه وارد می‌کند تا کنون فقط خواستار خاتمه فوری درگیری‌های نظامی در اوکراین شده است.

مودی پیش از ورود به آلمان گفته بود سفرش به اروپا در حالی انجام می‌شود که این منطقه در برابر چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهم زیادی قرار دارد.

او گفته قصد دارد “روح همکاری” با شریکان اروپایی که همراهان مهمی در تلاش این کشور برای رسیدن به صلح و رفاه هستند را تقویت کند.

هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت برای آلمان یک شریک تجاری استراتژیک به شمار می‌رود. اتحادیه اروپا و هند سال گذشته توافق کردند گفت‌وگوهای دو جانبه تجاری که از مدت‌ها پیش دچار رکود شده را دوباره از سر گیرند.

هند که همچنان به شدت به استفاده از سوخت‌های فسیلی وابسته است یک عامل مهم در مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

دعوت شولتس از مودی برای نشست گروه هفت؟

خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه گزارش داد صدراعظم آلمان قصد دارد از نخست‌وزیر هند برای شرکت در نشست آینده سران هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) دعوت کند.

یکی از دستور کارهای اصلی نشست گروه هفت رایزنی درباره شکل دادن به یک اتحاد فراگیر علیه روسیه است. بلومبرگ به نقل از منابعی که نامشان فاش شده می‌گوید اولاف شولتس از خودداری هند در محکوم کردن روسیه و افزایش واردات سوخت‌های فسیلی به این کشور نگران است.

هند از ماه مارس واردات نفت خود را به طور محسوسی افزایش داده و در مقابل انتقادها بر این واقعیت تاکید می‌کند که کشورهای اروپایی بسیار بیشتر، سوخت‌های فسیلی از روسیه وارد می‌کنند.
سابرامانیام جیشنکر، وزیر خارجه هند روز یکشنبه گفت تمرکز اصلی سفرها و گفت‌وگوهای هیئت هندی در کشورهای اروپایی بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌هایی متنوعی نظیر تجارت، انرژی و توسعه پایدار قرار دارد.

اتحادیه فدرال صنایع آلمان معتقد است چشم‌انداز همکاری با هند به خاطر امتناع این کشور از محکوم کردن تجاوز روسیه به اوکراین تیره شده است.

نارندرا مودی، پس از برلین برای یک اقامت دو روزه در دانمارک وارد کپنهاگ می‌شود و در ادامه برای دیدار با رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون به پاریس سفر می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »