... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 4:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

برکناری مدیر سرویس اطلاعاتی اسپانیا در پی رسوایی اطلاعاتی

تلفن نخست وزیر سانچز دو بار در ماه می 2021 و تلفن روبلز وزیر دفاع یک بار در ژوئن 2021 هدف قرار گرفت.

سیاست شرق _ مدیر سرویس اطلاعاتی اسپانیا به دلیل شنود تلفن های نخست‌وزیر و وزیردفاع این کشور توسط نرم افزار پگاسوس ، برکنار شد.

روزنامه اسپانیایی EL PAÍS گزارش داد که دولت مادرید پس از فاش شدن عملیات شنود تلفن‌های پدرو سانچز نخست‌وزیر و مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع توسط نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» اسرائیل، پاز استبان، مدیر سرویس اطلاعاتی این کشور را برکنار کرده است.

دولت اسپانیا – چند روز پیش – گفته بود که نرم افزار «پگاسوس» را در تلفن های همراه نخست وزیر و وزیر دفاع پیدا کرده است.

فلیکس بولانوس، وزیر امور ریاست جمهوری، در کنفرانسی مطبوعاتی در دوم ماه مه سال جاری توضیح داد که تلفن نخست وزیر سانچز دو بار در ماه می ۲۰۲۱ و تلفن روبلز وزیر دفاع یک بار در ژوئن ۲۰۲۱ هدف قرار گرفت.

وی افزود که این یک مداخله خارجی و غیرقانونی است و کار نهادهای رسمی اسپانیا نیست.

منشا داستان

این پرونده جاسوسی در ۱۸ آوریل گذشته فاش شد، زمانی که “آزمایشگاه شهروند” برای امنیت سایبری دانشگاه کانادایی تورنتو گزارشی را منتشر کرد که در آن 65 نفر از جمله نخست وزیر کاتالونیا پیر آراگونس – که اکثریت آنها از منطقه اسپانیایی کاتالونیا هستند – شناسایی شدند – که تلفن های همراه آنها بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ توسط نرم افزار پگاسوس شنود شده بود.

پس از افشای رسوایی جاسوسی، حزب چپگرای حامی استقلال کاتالونیا ARC، متحد اصلی دولت اقلیت در مادرید، گفت تا زمانی که اقداماتی برای بازگرداندن اعتماد انجام ندهد از دولت سانچز حمایت نخواهد کرد.

پگاسوس پس از بارگزاری روی تلفن همراه، به کاربران اجازه می دهد پیام ها، داده ها، عکس ها و مخاطبین را استراق سمع کنند و میکروفون و دوربین را از راه دور فعال کنند. عفو بین‌الملل گفته بود که نرم‌افزار پگاسوس ممکن است برای هک کردن حدود ۵۰ هزار تلفن همراه در جهان از جمله تلفن‌های روسای جمهور، پادشاهان، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر استفاده شده باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »