... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 0:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تصمیم فنلاند برای پیوستن به ناتو

رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو، روز یکشنبه تایید کرد که کشورش برای پیوستن به ناتو درخواست خواهد داد.

سیاست شرق _ با ابراز مخالفت رجب طیب اردوغان با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، وزیر امورخارجه و دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز یکشنبه گفتند که مطمئن هستند ترکیه عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی غربی را متوقف نخواهد کرد، زیرا این دو کشور اسکاندیناوی گام‌های محکمی برای پیوستن به این اتحاد برداشته اند.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو، روز یکشنبه تایید کرد که کشورش برای پیوستن به ناتو درخواست خواهد داد، در حالی که سوسیال دموکرات های حاکم بر سوئد، تغییر سیاست رسمی را اعلام کردند که راه را برای درخواست کشورشان در عرض چند روز هموار می کند.

هیماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد نیز گفت که روز دوشنبه به پارلمان خواهد رفت تا از درخواستی که متحدان ناتو انتظار دارند به طور مشترک با فنلاند ارائه شود، اطمینان حاصل کند.

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در پیامی توئیتری نوشت که حزب سوسیال دموکرات سوئد تصمیمی تاریخی گرفت تا برای درخواست عضویت در ائتلاف دفاعی ناتو بله بگوید.

وزیر دفاع این کشور، پیتر هالتکویست، هشدار داد که اگر سوئد تنها کشور اطراف بالتیک باشد که خارج از ناتو باقی بماند، در وضعیت خطرناکی قرار خواهد گرفت. او گفت: «ما عقب خواهیم ماند.»

ترکیه که در روزهای اخیر متحدان خود را با اظهار ملاحظاتی درباره عضویت فنلاند و سوئد غافلگیر کرده بود، روز یکشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه در برلین خواسته های خود را مطرح کرد. آنکارا گفت که از کشورهای شمال اروپا می‌خواهد حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی کرد حاضر در قلمرو آن‌ها را متوقف کنند و ممنوعیت‌های فروش تسلیحات به ترکیه را لغو کنند.(بیشتر بخوانید)

آگهیینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: مطمئن هستم که می‌توانیم به نگرانی‌هایی که ترکیه ابراز کرده است، به نحوی که عضویت را به تعویق نیندازیم، رسیدگی کنیم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از وارد شدن به جزئیات گفتگوهای پشت درهای بسته در برلین خودداری کرد اما موضع استولتنبرگ را تکرار کرد.بلینکن به خبرنگاران گفت: «من بسیار مطمئن هستم که در این مورد به اجماع خواهیم رسید.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »