... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 10:10 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

حسن شیخ محمد، رییس جمهور سومالی شد

مجلس سومالی متشکل از 329 نماینده است و برنده آن کسی است که دو سوم آرای نمایندگان را در دور اول کسب کند.

سیاست شرق _ حسن شیخ محمد، رئیس جمهور سابق سومالی پس از شکست محمد عبداللهی فارمجو، رئیس جمهور مستعفی، توسط مجلس این کشور به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

به نقل از الجزیره، پس از پایان شمارش آرا، شیخ آدام محمد نور مادوبه، رئیس مجلس سومالی، اعلام کرد که شیخ محمد، ۶۷ ساله، ۲۱۴ رای به دست آورده است در حالی که رقیبش فارماجو ۱۱۰ رای کسب کرده است.

انتخابات در ۳ دور در سراسر یکشنبه برگزار شد که در آن ۳۴ نامزد در دور اول شرکت کردند، قبل از اینکه رقابت در دور دوم بین ۴ نامزد و در دور سوم بین شیخ محمد و فرماجو فروکش کرد.بر اساس آنچه آدام مادوب، رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد، جلسه رای گیری اوایل روز یکشنبه آغاز شد و ۳۰۲ نماینده در آن حضور داشتند.

۳۹ نامزد برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کردند که بر اساس اعلام رئیس کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری، ۳ نفر از نامزدی خود انصراف دادند. بدین ترتیب رقابت در ابتدای جلسه رای گیری به ۳۶ نامزد محدود شد.

مجلس سومالی متشکل از ۳۲۹ نماینده است و برنده آن کسی است که دو سوم آرای نمایندگان را در دور اول کسب کند. در صورتی که هیچ یک از کاندیداها درصد دو سوم را به دست نیاورد، چهار نامزدی که بیشترین آرا را دارند برای دور دوم و احتمالاً سوم انتخاب می شوند که در آن پیروزی با درصد ساده ای حاصل می شود.

سرویس‌های امنیتی از ساعت ۹ عصر روز شنبه به منظور تامین امنیت روند انتخاباتی که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی موگادیشو در جریان است، منع رفت و آمد اعلام کرده‌اند و آرامش در خیابان‌های پایتخت حاکم است و مغازه‌ها درهای خود را بسته‌اند.

رای گیری ریاست جمهوری مورد حمایت سازمان ملل متحد بیش از یک سال است که به دلیل اختلافات درون دولت به تعویق افتاده است، اما برگزاری انتخابات در ماه مه برای اطمینان از ادامه برنامه تامین مالی سومالی توسط صندوق بین المللی پول که بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار است، ضروری بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »