... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 11:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در نزدیکی مرز ایران؛

اسراییل در جمهوری آذربایجان دهکده دیجیتال می‌سازد

فورر اولین عضو دولت اسرائیل است که پس از جنگ قر‌ه‌باغ از منطقه بازدید می‌کند. شرکت‌های اسرائیلی در پروژه زنگلان مشغول به کار هستند.
(آرشیو)

سیاست شرق _ اسراییل در کشور آذربایجان، یک دهکده دیجیتال می سازد که در نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد.

به نقل از روزنامه اسرائیلی “یدیعوت آحارونوت”عودد فورر، وزیر کشاورزی اسرائیل روز چهارشنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) در جریان دیدار خود از جمهوری آذربایجان  از “دهکده دیجیتال” زنگلان هم بازدید کرده است.او روز سه‌شنبه ۱۷ مه با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و میکائیل جباروف وزیر انرژی این کشور دیدار کرده بود

 این پروژه بین دریای خزر و قفقاز در منطقه زنگلان قره‌باغ اجرا می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ ارتش ارمنستان در آنجا مستقر بود. این دهکده از مرز ایران زیاد دور نیست و تنها هفت کیلومتر فاصله دارد.

فورر اولین عضو دولت اسرائیل است که پس از جنگ قر‌ه‌باغ از منطقه بازدید می‌کند. شرکت‌های اسرائیلی در پروژه زنگلان مشغول به کار هستند.

نفت در برابر جنگ‌افزار

آذربایجان و اسرائیل در حوزه های مختلف همکاری های خود را طی سالهای گذشته،گسترش داده اند. اسرائیل چهل درصد نفت خام مورد نیاز خود را از آذربایجان تامین می‌کند. این نفت از طریق خط ‌لوله از باکو به بندر سیهان ترکیه در کنار دریای مدیترانه و از آنجا به اسرائیل منتقل می‌شود. در مقابل آذربایجان بخش مهمی از نیاز تسلیحاتی خود را از اسرائیل تامین می‌کند.

موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (Sipri) برآورد می‌کند که ۶۰ درصد جنگ‌افزار وارداتی جمهوری آذربایجان از اسرائیل خریده می‌شود.

رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف در جریان بازدید نتانیاهو از باکو در سال ۲۰۱۶ به ابعاد عظیم این تجارت اشاره کرده و گفته بود که دو کشور برای خرید جنگ‌افزار به مبلغ پنج میلیارد دلار توافق کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها صادرات جنگ‌افزار اسرائیل به آذربایجان از جمله شامل موشک، سیستم رادار، مهمات و به خصوص پهپاد می‌شود که در برتری نظامی این کشور در جنگ با ارمنستان نقشی کلیدی داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »