... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - 3:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

کاخ سفید: سفر بایدن به خاورمیانه در ماه آینده؛ نشست رییس جمهور آمریکا با رهبران ۹ کشور منطقه در جده

ژان پیر: بایدن علاوه بر شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با مقامات اردن، مصر و عراق نیز دیدار کند.

سیاست شرق _ جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر خاورمیانه ای خود در ماه آینده، در نشستی با حضور رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعلاوه عراق، اردن و مصر (GCC+3) شرکت خواهد کرد.

کاخ سفید روز سه شنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن ماه آینده از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی، اسرائیل و کرانه باختری رود اردن دیدار خواهد کرد.

طبق بیانیه ی کاخ سفید، بایدن سفر خود را از اسرائیل آغاز خواهد کرد و همچنین از کرانه باختری برای مشورت با تشکیلات خودگردان فلسطین و تایید حمایت خود از راه حل دو دولتی، با اقدامات برابر برای امنیت، آزادی و فرصت برای مردم فلسطین بازدید خواهد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن با ملک سلمان و ولیعهد دیدار و در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که اجلاس آن به ریاست پادشاهی عربستان برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید همچنین توضیح داد که رئیس جمهور آمریکا در جده با پادشاه عربستان درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی از جمله جنگ یمن و گسترش همکاری های اقتصادی و امنیتی در منطقه گفتگو خواهد کرد.

ژان پیر همچنین خاطرنشان کرد که بایدن علاوه بر شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با مقامات اردن، مصر و عراق نیز دیدار کند.

وی گفت: بایدن در مورد مسائل منطقه ای در پادشاهی به ویژه مقابله با ایران و همچنین وضعیت یمن و اهمیت حمایت از ابتکار آتش بس سازمان ملل که منجر به طولانی ترین دوره آرامش در هفت سال گذشته شد، گفتگو خواهد کرد.

وی افزود: موضوعات امنیت غذایی و انرژی جهانی و همچنین اعلام ابتکارات جدید از جمله ماموریت های دریایی در دریای سرخ با مشارکت فرماندهی مرکزی ایالات متحده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که بایدن این سفر را پس از برخی اکراه‌های اولیه در چشم‌انداز عقب‌نشینی از قول خود مبنی بر پرداخت بهای نقش محمد بن سلمان در قتل وحشتناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف در سال ۲۰۱۸، تایید کرد. برخی از متحدان رئیس جمهور در کنگره از سفر وی و به ویژه دیدار با شاهزاده محمد، حاکم روزمره پادشاهی انتقاد کرده اند.

نامزد خاشقجی، هتیجه چنگیز، نیز بایدن را متهم کرد که قطب‌نمای اخلاقی خود را از دست داده است.

این سفر رییس جمهور آمریکا پس از سفر آینده وی جهت شرکت در اجلاس G_7 و سران ناتو در اروپا انجام خواهد شد.

سفر بایدن از تلاویو به جده در عربستان، اولین پرواز در نوع خود خواهد بود که از اسراییل به عربستان صورت خواهد گرفت.

شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، بلوک سیاسی_تجاری‌ای شامل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که اعضای آن اهداف تجاری و اجتماعی مشترکی را پیگیری می‌کنند.شورای همکاری خلیج فارس در ۲۵ مهٔ ۱۹۸۱ میلادی و با هدف یکپارچگی اقتصادی و نظامی و در بحبوحه جنگ عراق علیه ایران تشکیل شد و شامل ۶ کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت و عمان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »