... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - 0:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سخنان لاوروف در باکو: ائتلاف اروپا علیه روسیه/نامزدی کیف در اتحادیه اروپا/روابط با آذربایجان و …

لاوروف: گرچه هیچ شکی وجود ندارد که اتحادیه اروپا به زودی سیاست های روس هراسی خود را کنار بگذارد.

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه روسیه می گوید که مسکو هیچ شکی ندارد که اتحادیه اروپا نگرش خود را نسبت به روسیه تغییر خواهد داد یا سیاست های روس هراسی را کنار بگذارد.

به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که روز جمعه به آذربایجان سفر کرده است، پس از گفتگو با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود در باکو، در نشست خبری گفت: اتحادیه اروپا و ناتو در حال ایجاد ائتلافی علیه مسکو هستند. با این حال، به گفته لاوروف، روسیه هیچ خطری از بابت کسب وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا توسط اوکراین و مولداوی احساس نمی کند.

لاوروف همچنین گفت: گرچه هیچ شکی وجود ندارد که اتحادیه اروپا به زودی سیاست های روس هراسی خود را کنار بگذارد.

وزیرخارجه روسیه افزود: زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز شد، هیتلر تعداد قابل توجهی – اگر نه بیشتر – از کشورهای اروپایی را برای جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی زیر پرچم خود متحد کرد. امروز اتحادیه اروپا و ناتو به روشی مشابه عمل می کنند و یک ائتلاف مدرن ایجاد می کنند. تقریبا از همین نوع برای نبرد جنگ علیه روسیه استفاده می کنند.

لاوروف در خصوص اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا یک بلوک سیاسی است و مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی. تهدید یا خطر برای ما ندارد.

دیپلمات ارشد روسیه درباره موضع آذربایجان در قبال اوکراین نیز گفت: ما از نگرش متعادل و مسئولانه رهبری آذربایجان به تحولات کنونی و درک آن از شرایطی که سال ها طول کشید و منجر به وضعیت فعلی، نه تنها و نه فقط در اوکراین و اطراف آن، بلکه در زمینه امنیت اروپا نیز شد، قدردانی می کنیم.

لاوروف همچنین در مورد قره باغ کوهستانی نیز گفت: گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل و فصل مسئله قره باغ کوهستانی فعالیت های خود را به ابتکار آمریکا و فرانسه به حالت تعلیق درآورد و اکنون بیانیه های سه جانبه سران روسیه، آذربایجان و ارمنستان پایه و اساس تلاش ها برای عادی سازی اوضاع است. همسایگان اروپایی ما این واقعیت را می پذیرند و فعالانه به دنبال ادغام تلاش های اتحادیه اروپا در فعالیت ها برای دستیابی به اهداف باقی مانده هستند. یکی دیگر از نشست‌های آذربایجان و ارمنستان درباره تعیین حدود مرزها در مسکو برگزار می‌شود، تاریخ‌هایی که «برای هر دو طرف مناسب خواهد بود» در حال تعیین است. «من هیچ علامتی ندیدم که طرف‌ها نظر خود را تغییر داده‌اند یا دیگر نمی‌خواهند درگیر این کار شوند. شرکت های روسی علاقه مند به مشارکت در بازسازی سرزمین های آذربایجان پس از مناقشه قره باغ هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »