... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - 7:38 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

«بیانیه مشترک» رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل

بر اساس متن این بیانیه، ایالات متحده تعهد خود را به ایجاد ساختاری منطقه‌ای برای تعمیق و ادغام اسرائیل و شرکای آن در منطقه و گسترش آن به سایر کشورهای عربی و اسلامی اعلام کرد.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه، در دومین روز از سفر خود به خاورمیانه، با یایر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، توافق‌نامه مشترکی به نام «بیانیه بیت‌المقدس» برای آنچه که «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای»، عنوان شده، امضا کرد.

به نقل از الجزیره، بر اساس متن این بیانیه، ایالات متحده تعهد خود را به ایجاد ساختاری منطقه‌ای برای تعمیق و ادغام اسرائیل و شرکای آن در منطقه و گسترش آن به سایر کشورهای عربی و اسلامی اعلام کرد.

بنا به همین گزارش، در این بیانیه همچنین تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل و حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل و عدم اجازه ایران به داشتن سلاح هسته‌ای و مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه، چه مستقیم و چه از طریق نیروهای نیابتی آن مانند جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تصریح شده است.

بر اساس این بیانیه، جوبایدن از راه‌حل تشکیل دو کشور حمایت کرده است.

لاپید طی کنفرانس مطبوعاتی که پس از این اعلامیه برگزار شد، گفت که اسرائیل باید همیشه با ارتشی قوی قوی و امن باشد و آموخته است که گاهی اوقات باید از آزادی با استفاده از زور محافظت کرد.

وی همچنین مدعی شد: تروریست ها می خواهند تنها کشور یهودی در جهان را نابود کنند.

رئیس جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس گفت که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است و کشورش اجازه نخواهد داد ایران به این نوع تسلیحات دست یابد.

بایدن پس از ورود به فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل آویو بر تعهد کشورش برای تقویت امنیت اسرائیل تاکید کرد و گفت که برای تقویت سیستم گنبد آهنین و پیشبرد یکپارچگی اسرائیل در منطقه تلاش خواهد کرد.

وی همچنین گفت که در طول سفر خود به اسرائیل درباره ادامه حمایت واشنگتن از راه حل تشکیل دو کشور گفتگو خواهد کرد.

بایدن قبل از ترک واشنگتن به سمت اسرائیل – در مصاحبه تلویزیونی با کانال ۱۲ اسرائیل – گفت که گزینه نظامی علیه ایران باقی خواهد ماند. اما این آخرین گزینه خواهد بود.

وی تاکید کرد که سپاه پاسداران ایران را از لیست تروریسم خارج نخواهد کرد، حتی اگر نرسیدن به توافق با ایران هزینه داشته باشد، با اشاره به اینکه تلاش ها برای بازگشت به کار تحت توافق قبلی با ایران با تقویت آن همچنان ادامه دارد.

بایدن در این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که ایالات متحده به خاورمیانه بازخواهد گشت، زیرا خلاء ایجاد شده، چین و روسیه را به منطقه بازگردانده است.

هشدار رئیس جمهوری اسلامی ایران

در همین رابطه، سیدابراهیم رئیسی، روز گذشته در خصوص سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت که ما تحولات منطقه را به دقت رصد می کنیم و از هیچ تحرکی در آن غافل نخواهیم شد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای را رها نکرده است، سیاست فشار حداکثری به اهداف خود نرسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »