... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 6:18 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

گلوله باران نیروگاه اتمی اوکراین و اتهامات متقابل روسیه و اوکراین

اوکراین ، روسیه را به گلوله باران مجدد اطراف نیروگاه در روز شنبه که به سه حسگر تشعشع آسیب رسانده و یک کارگر را مجروح کرد، مقصر دانست.

سیاست شرق _ خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یوگنی بالیتسکی، رئیس اداره محلی نیروگاه هسته ای اوکراین، می گوید که علیرغم گلوله باران، مجموعه راکتور هسته ای اوکراینی در “حالت عادی” کار می کند.

نیروهای روسی این نیروگاه را در اوایل ماه مارس، اندکی پس از عملیات نظامی ۲۴ فوریه مسکو علیه همسایه خود در جنوب شرقی اوکراین به تصرف خود درآوردند، اما هنوز توسط تکنسین های اوکراینی اداره می شود.

اوکراین ، روسیه را به گلوله باران مجدد اطراف نیروگاه در روز شنبه که به سه حسگر تشعشع آسیب رسانده و یک کارگر را مجروح کرد، مقصر دانست.این دومین حمله گزارش شده به نیروگاه، در چند روز پس از آسیب به یک خط انتقال برق بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی، روسیه را به انجام “ترور هسته‌ای” متهم کرد که تحریم‌های بین‌المللی بیشتری رااین بار در حوزه انرژی هسته‌ای مسکو می طلبد.

مقامات روسیه می گویند که نیروهای اوکراینی با یک موشک انداز، بطور متعدد به این سایت حمله کردند و به ساختمان های اداری و یک انبار آن آسیب رساندند.

سفارت روسیه در واشنگتن گفت توپخانه اوکراین به دو خط برق فشار قوی و یک خط لوله آب آسیب رساند، اما زیرساخت های حیاتی تحت تأثیر قرار نگرفت.

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای غربی که بر اوکراین نفوذ دارند باید کیف را برای توقف گلوله باران نیروگاه تحت فشار قرار دهند.

رسانه‌ها نتوانستند روایت هیچ‌کدام از طرفین را از آنچه اتفاق افتاده تأیید کنند.اوکراین گفته است که در حال برنامه ریزی برای انجام یک ضد حمله بزرگ در جنوب این کشور و در مناطق تحت اشغال روسیه است که ظاهراً بر شهر خرسون در غرب زاپوریژژیا متمرکز است و ده ها روستا را بازپس گرفته است.

درگیری مسلحانه در نزدیکی نیروگاه هسته ای دوران شوروی، جهان را نگران کرده است.

در همین رابطه، گوترش گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز به دسترسی به نیروگاه دارد.

وی گفت: ما به طور کامل از آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمام تلاش های آنها در رابطه با ایجاد شرایط برای تثبیت نیروگاه حمایت می کنیم.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه هشدار داد که حمله اخیر «خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای» را نشان می دهد.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »