... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - 9:24 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

۳ روزنامه نگار فنلاندی، در پرونده ای نادر، محاکمه شدند

کایوس نیمی، سردبیر هلسینگین سانومات، که اتهامات او در رابطه با این پرونده به دلیل کمبود شواهد رد کرد و گفت که روزنامه نگاران قانون را نقض نکرده اند.

سیاست شرق _ سه روزنامه نگار از بزرگترین روزنامه فنلاند، روز پنجشنبه به اتهام انتشار اطلاعات محرمانه دفاعی محاکمه شدند؛ دادستان در صورت مجرم شناخته شدن، حداقل به ۱۸ ماه حبس تعلیقی محکوم خواهند شد.

به نقل از رویترز، در یک پرونده بی سابقه در کشوری که خود را به مکانی برای آزادی مطبوعات مشهور می داند، دادستان ادعا کرد که دو روزنامه نگار هلسینگین سانومات و سردبیر سابق آنها در گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، اسرار دفاع ملی را فاش کردند.

این گزارش با عنوان “محرمانه ترین مکان فنلاند”، موقعیت و وظایف یک واحد اطلاعاتی نیروهای دفاعی را در زمانی که پارلمان در حال بحث در مورد گسترش اختیارات خود برای نظارت بر داده های خصوصی در شبکه های دیجیتال بود، فاش کرد.

به گفته دادستان، این مقاله حاوی اطلاعات مضری بود که انتشار آن خلاف قانون بود.

کایوس نیمی، سردبیر هلسینگین سانومات، که اتهامات او در رابطه با این پرونده به دلیل کمبود شواهد رد کرد و گفت که روزنامه نگاران قانون را نقض نکرده اند.

او به رویترز گفت: “ما می توانیم برای هر جمله منتشر شده نشان دهیم که اطلاعات را می توان قبل از انتشار مقاله ما، در اینترنت یا در کتاب ها یافت. اطلاعات عمومی را نمی توان طبقه بندی کرد.”

این سه نفر هر گونه تخلفی را انکار می کنند.

فنلاند برای سال‌ها در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که سالانه توسط گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود، جزو کشورهای برتر بوده است.

شعبه فنلاند انجمن روزنامه‌نگاران می گوید در سال جاری تا حدی به دلیل پرونده قضایی به رتبه پنجم سقوط کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »