... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - 11:08 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تورم در ترکیه، به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته رسید

علیرغم انتظارات مبنی بر بالا ماندن تورم، بانک مرکزی در ماه گذشته با اشاره به کندی اقتصاد، نرخ بهره را 100 واحد دیگر کاهش داد و به 13 درصد رساند.

سیاست شرق _ تورم سالانه ترکیه، پس از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه و افزایش نرخ بهره در ماه اوت، به بالاترین میزان در ۲۴ سال اخیر یعنی ۸۰.۲۱ درصد رسید که کمی کمتر از انتظارات بود.

به نقل از رویترز، بحران هزینه های زندگی با تورم از پاییز گذشته افزایش یافته است، زمانی که بانک مرکزی به تدریج نرخ بهره را ۵۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند، در یک چرخه تسهیل غیرمتعارفی که طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به دنبال آن بود و باعث بحران لیر شد.

علیرغم انتظارات مبنی بر بالا ماندن تورم، بانک مرکزی در ماه گذشته با اشاره به کندی اقتصاد، نرخ بهره را ۱۰۰ واحد دیگر کاهش داد و به ۱۳ درصد رساند.

موسسه آمار ترکیه (TUIK) اعلام کرد در مقایسه با پیش‌بینی نظرسنجی رویترز ۲.۰ درصد، قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه به ماه ۱.۴۶ درصد افزایش یافت. تورم سالانه ۸۱.۲۲ درصد پیش بینی شده بود.

آمار ماه گذشته بالاترین رقم از ۸۱.۴ درصد در آگوست ۱۹۹۸ بود، زمانی که ترکیه در حال مبارزه برای پایان دادن به یک دهه تورم شدید مزمن بود.

شاخص قیمت تولیدکننده داخلی در ماه آگوست ۲.۴۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و سالانه ۱۴۳.۷۵ درصد افزایش یافت.

بالاترین تورم سالانه در بخش حمل و نقل مشاهده شد که با وجود کاهش ۱.۷۸ درصدی قیمت ها در این بخش، قیمت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۶.۸۷ درصد افزایش یافت. در بخش کلیدی مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی، قیمت ها ۹۰.۲۵ درصد افزایش یافت.

نورالدین نباتی وزیر دارایی گفت در حالی که اقتصادهای بزرگ جهان همزمان با افزایش تورم نگران رکود هستند، ترکیه به “مبارزه با تورم بدون توقف سرمایه گذاری و تولید ادامه می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »