... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - 1:29 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

دولت آلبانی، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد

نخست وزیر آلبانی مدعی شده، شواهد "غیرقابل انکاری" وجود دارد مبنی بر اینکه دولت ایران از " یک حمله سایبری جدی علیه زیرساخت های دیجیتال دولت آلبانی" حمایت کرده است.

سیاست شرق _ دولت آلبانی، ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک، از تمامی کارکنان سفارت ایران در تیرانا خواست که ظرف ۲۴ ساعت، خاک این کشور را ترک کنند.

به نقل از رویترز، دولت آلبانی قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را به اتهام یک حمله سایبری ماه ژوئیه گذشته به زیر ساخت های دیجیتال این کشور، که آن را به دولت ایران نسبت داده، انجام داده است.

“ادی راما” نخست وزیرآلبانی در اظهاراتی با متهم کردن ایران به انجام حمله سایبری و “تجاوز دولتی” به کشورش، به تمامی کارکنان سفارت ایران ۲۴ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

نخست وزیر آلبانی مدعی شده، شواهد “غیرقابل انکاری” وجود دارد مبنی بر اینکه دولت ایران از ” یک حمله سایبری جدی علیه زیرساخت های دیجیتال دولت آلبانی” حمایت کرده است.

راما در بیانیه‌ای ویدیویی در وب‌سایت رسمی خود گفت: “دولت (آلبانی) تصمیم گرفته است به روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران پایان دهد.”


راما گفت که دولت تیرانا پیشتر در یک یادداشت دیپلماتیک به سفارت ایران، ایران را از تصمیم خود مطلع کرده است.
او همچنین گفت که کشورش یافته های خود را با دیگر اعضای ناتو به اشتراک گذاشته است.

دولت آمریکا با اعلام حمایت از آلبانی ضمن محکوم کردن حمله سایبری به این کشور، گفته از شریک ناتوی خود حمایت خواهد کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفته: “ایالات متحده اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی ایران در قبال اقداماتی انجام خواهد داد که امنیت متحد آمریکا را تهدید می‌کند و سابقه نگران‌کننده‌ای برای فضای سایبری ایجاد می‌کند.”

آلبانی در سال ۲۰۱۳ درخواست آمریکا مبنی بر پذیرش بیش از ۳ هزار نفر از اعضای گروهک سازمان مجاهدین خلق در این کشور را قبول کرد و اردوگاهی را به آنها اختصاص داد.

جمهوری اسلامی ایران ، گروهک مجاهدین خلق را که در دهه ۱۳۶۰ با انجام ترورهایی در داخل ایران تعداد زیادی از شهروندان ایرانی را ترور نموده است، جزو گروه های تروریستی می داند.

گفتنی است اخیرا تیمی از پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) برای بررسی آنچه که دولت آلبانی حمله سایبری گسترده در ماه ژوئیه به زیرساخت های دیجیتال این کشور می خواند، به این کشور اعزام شده بود.


یک منبع از آژانس امنیت ملی مونته نگرو (ANB) در ابتدا مدعی شده بود که سرویس های امنیتی روسیه پشت این حمله بوده اند، اگرچه یک گروه کوبایی بعدها ادعا کرد که پشت این حمله بوده است.


اما دولت آلبانی روز چهارشنبه در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد دولت ایران پشت این حمله بوده و در اقدامی یکجانبه روابط دیپلماتیک با ایران را قطع و کارکنان سفارت ایران از این کشور را اخراج کرد. این اقدام پس از سفر اخیر تیمی از پلیس فدرال آمریکا برای بررسی حمله سایبری ادعایی در ماه ژوئیه، صورت گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »