... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - 10:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به پرتاب موشک بالستیک کره شمالی

پرتاب پنجمین دور آزمایش تسلیحاتی کره شمالی در 10 روز گذشته در واکنشی آشکار به مانورهای نظامی بین کره جنوبی و ایالات متحده است. کره شمالی اینگونه رزمایش ها را یک تمرین تهاجمی می داند.

سیاست شرق _ کره شمالی روز سه شنبه یک موشک بالستیک بر فراز ژاپن شلیک کرد؛ اقدامی که در بحبوحه دیپلماسی هسته ای متوقف شده، بحران درشرق آسیا را تشدید می کند.

دفتر نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که حداقل یک موشک شلیک شده از کره شمالی بر فراز ژاپن پرواز کرده و گمان می رود در اقیانوس آرام فرود آمده باشد.

به گفته این سازمان، مقامات هشداری به ساکنان مناطق شمال شرقی صادر کرده‌اند تا ساختمان‌های مجاور را تخلیه کنند که طبق گزارش‌ها، اولین هشدار در پنج سال گذشته بود.

قطارها به طور موقت در مناطق هوکایدو و آئوموری ژاپن متوقف شدند، قبل از اینکه عملیات آنها بعداً پس از اطلاع دولت مبنی بر اینکه موشک کره شمالی به اقیانوس آرام فرود آمده است، از سر گرفته شود.

این مهم‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی از ماه ژانویه است که موشک میان‌برد هواسونگ-۱۲ را با قابلیت رسیدن به قلمرو گوام آمریکا شلیک کرد. همچنین از سال ۲۰۱۷ این اولین بار است که یک موشک کره شمالی بر فراز ژاپن پرواز می کند.


فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: شلیک شلیک به دنبال پرتاب‌های اخیر توسط کره شمالی، اقدامی بی‌ملاحظه است و من به شدت آن را محکوم می‌کنم. وی افزود که برای بررسی این وضعیت جلسه شورای امنیت ملی را تشکیل خواهد داد.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن، گفت که هیچ گزارش فوری از خسارت پس از پرتاب موشک کره شمالی گزارش نشده است. وی گفت: این موشک پس از ۲۲ دقیقه پرواز در آب های خارج از منطقه انحصاری اقتصادی کشور فرود آمد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که پرتاب موشک بالستیکی را که از ناحیه شمالی شمالی پرتاب شده بود، شناسایی کرده است. در این بیانیه آمده است که ارتش کره جنوبی نظارت خود را تقویت کرده و در هماهنگی نزدیک با ایالات متحده آمادگی خود را حفظ کرده است.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت کره شمالی موشکی با برد میان‌برد پرتاب کرده که برد آن ۲۴۸۵ مایل(۴۰۰۰کیلومتر) است. این محدوده ای است که گوام را در فاصله قابل توجهی قرار می دهد.

مانند همتای ژاپنی خود، آقای یون همچنین جلسه شورای امنیت ملی را برای بحث در مورد پرتاب آن فراخوانده است و افزود که “تحریک های هسته ای بی پروا” شمال با جدیت از سوی جنوب و جامعه بین المللی گسترده تر پاسخ داده خواهد شد.  

پرتاب پنجمین دور آزمایش تسلیحاتی کره شمالی در ۱۰ روز گذشته در واکنشی آشکار به مانورهای نظامی بین کره جنوبی و ایالات متحده است. کره شمالی اینگونه رزمایش ها را یک تمرین تهاجمی می داند.

موشک های شلیک شده در چهار دور پرتاب گذشته کوتاه برد بوده و در آب های بین شبه جزیره کره و ژاپن سقوط کرده است. این موشک ها می توانند اهدافی را در کره جنوبی هدف قرار دهند.

کره شمالی در سال جاری حدود ۴۰ موشک را در حدود ۲۰ پرتاب مختلف آزمایش کرده است، زیرا رهبر این کشور کیم جونگ اون قول داده است زرادخانه هسته ای خود را گسترش دهد و از بازگشت به دیپلماسی هسته ای با ایالات متحده خودداری می کند.

برخی از کارشناسان می گویند که کیم در نهایت سعی خواهد کرد از زرادخانه بزرگ خود برای تحت فشار گذاشتن واشنگتن برای پذیرش کشورش به عنوان یک کشور هسته ای استفاده کند، شناختی که به نظر او برای برنده شدن در لغو تحریم های بین المللی و سایر امتیازات ضروری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »