... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 7:46 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

عبداللطیف رشید، رییس جمهور عراق شد

عبدالطیف رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی هم هست.

سیاست شرق _ عبداللطیف رشید، از حزب اتحادیه میهنی کردستان، با کسب اکثریت آرای پارلمان عراق، به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

به نقل از ایسنا، در انتخابات ریاست‌جمهوری عراق، عبداللطیف رشید، از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، در دور اول موفق به کسب ۱۵۷ رأی و برهم صالح ۹۹ رأی شدند که هیچکدام نتوانستند اکثریت لازم را بدست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد.

بر اساس قانون اساسی عراق، هر نامزد برای رئیس جمهور شدن باید ۲۲۰ رای به دست بیاورد؛ در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و پس از آن ۱۶۵ رأی ملاک انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

عبداللطیف رشید،  ۷۴ ساله وزیر منابع آب عراق در دولت نوری المالکی قبلاً سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان در لندن و فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه منچستر است.  رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی هم هست.

رئیس‌جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم، انتخاب می‌شود و مدت ریاستش به دو دورهٔ چهار ساله محدود می‌شود.

بر اساس ماده ۶۵ قانون اساسی، رئیس جمهور، رئیس کشور و نماد وحدت ملی و حاکمیت کشور است و برای تضمین پایبندی به قانون اساسی و حفظ استقلال عراق، حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی آن براساس احکام قانون اساسی تلاش و توجه جدی به خرج خواهد داد.

بر اساس گزارش رسانه های عراق، مسئولان مجلس این کشور امروز از ورود خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی برای ورود به این مکان جهت پوشش اخبار انتخاب ریاست جمهوری عراق جلوگیری کرده اند و اخبار از طریق اداره اطلاع رسانی مجلس در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

غازی مشعل الیاور، نخستین رئیس جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید و در سال ۲۰۰۵ هم از مقام خود عزل گردید.

بعد از او جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور عراق فعالیت کرد.

بعد از طالبانی، فواد معصوم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد و سپس، جای خود را به برهم صالح داد.

صالح از ۲۰۱۸ تا زمان کنونی(۲۰۲۲) رئیس جمهور عراق بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »