... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 9:17 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
پس از حمایت عربستان از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت؛

اما و اگرهای تهدید عربستان از سوی آمریکایی ها

کارشناسان آمریکایی می گویند همه گزینه هایی که سیاستمداران آمریکایی برای مجازات عربستان سعودی به آنها اشاره کرده اند، غیرواقعی هستند و بعید به نظر می رسند که محقق شوند، و کاخ سفید در عوض ممکن است تصمیم به اتخاذ یک اقدام بسیار کم اهمیت تر داشته باشد.
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در یک کنفرانس خبری پس از نشست کشورهای اوپک پلاس در وین، اتریش، در ۵ اکتبر صحبت می کند.

سیاست شرق _ باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا و نماینده دموکرات نیوجرسی، پس از حمایت عربستان از کاهش تولید نفت اوپک پلاس، خواستار توقف فوری روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شد، از جمله پایان دادن به فروش تسلیحات فراتر از آنچه برای دفاع از پرسنل آمریکایی لازم است، اما کارشناسان آمریکایی، این تهدیدها را با اما و اگرهایی، روبرو می دانند.

به نقل از «سی ان ان» (CNN)، در حالی که تعدادی از سیاستمداران حمایت خود را از این پیشنهاد نشان دادند، برخی دیگر ابراز نگرانی کردند و گفتند که این امر تنها عربستان سعودی را بیشتر به آغوش روسیه سوق خواهد داد.

ایالات متحده بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان است و فروش نظامی خارجی به طور میانگین در سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۴۷ میلیارد دلار بوده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم ، عربستان سعودی مشتری کلیدی است و ۲۴ درصد از کل فروش تسلیحات آمریکا را به خود اختصاص داده است.

از سویی دیگر، کریس مورفی دیگر سناتور آمریکایی از حزب دمکرات نیز روز جمعه به وقت محلی از توقف فروش تسلیحات به عربستان حمایت کرد و گفت ایالات متحده باید از تحویل ۲۸۰ سامانه پدافند هوایی به عربستان سعودی خودداری کند.

سناتور ایالت کنتیکت پیشنهاد داد، دولت بایدن به جای ارسال این سامانه پدافند هوایی به عربستان، آن را به اوکراین تحویل دهد.

اظهارات این سناتور آمریکایی در حالی است که دولت بایدن حملات لفظی خود علیه عربستان را شدت داده است.

این اقدام دولت آمریکا به دنبال حمایت عربستان از کاهش تولید نفت خام اوپک به میزان ۲ میلیون بشکه در روز صورت می‌گیرد.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز پنجشنبه شب گفت که کشورش پیامدهای تصمیم اوپک پلاس به رهبری عربستان برای کاهش تولید نفت را بر روابط دو کشور بازنگری می‌کند.

کاخ سفید تصمیم اوپک پلاس را حمایت مادی و معنوی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین دانسته است.

 خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی و امارات

سه قانونگذار دموکرات هفته گذشته لایحه ای را برای «پایان دادن به حمایت آمریکا از شرکای خلیج فارس» با خروج نیروها از عربستان سعودی و امارات متحده عربی، یکی دیگر از اعضای کارتل اوپک پلاس، ارائه کردند.

در این بیانیه آمده است : «هر دو کشور به حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس برای حفاظت از امنیت و میادین نفتی خود تکیه کرده‌اند» و افزوده است که دلیلی وجود ندارد که سربازان و پیمانکاران آمریکایی به حفاظت از «کشورهایی که فعالانه علیه ما کار می‌کنند» ادامه دهند.

امارات میزبان تقریباً ۳۵۰۰ پرسنل نظامی ایالات متحده است و در حالی که ایالات متحده بیشتر نیروهای خود را در سال ۲۰۰۳ از عربستان سعودی خارج کرد ، همچنان پشتیبانی تسلیحاتی قابل توجهی را ارائه می کند که هدف آن مبارزه با حملات حوثی ها در بحبوحه جنگ این گروه با عربستان سعودی است.

اما کارشناسان می گویند که خروج نیروهای آمریکایی بعید است، زیرا این خلاء در منطقه ایجاد می کند که می تواند توسط دشمنان ایالات متحده مانند ایران، چین و روسیه پر شود.

شهابی گفت: «وقتی آمریکایی‌ها درباره امنیت خلیج فارس صحبت می‌کنند، بسیاری فراموش می‌کنند که این موضوع برای محافظت از جریان آزاد نفت و گاز خلیج فارس است، نه محافظت از خانواده سلطنتی عربستان». این در خدمت منافع ایالات متحده است و نه تنها بر کشورهایی مانند چین که وابسته به نفت خلیج فارس هستند، بلکه ژاپن، هند و اروپا را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.»

دس روش گفت: افسران نظامی مستقر در عربستان سعودی به پادشاهی سعودی کمک کرده اند از هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در جنگ خود در یمن جلوگیری کند و افزود که بازسازی روابط دفاعی قطع شده ممکن است سال ها طول بکشد و به اعتبار آمریکا به عنوان یک شریک امنیتی آسیب وارد نموده است.

این درحالی است که عربستان اتهامات آمریکا را با انگیزه سیاسی خوانده و آن را رد کرده است.

وزارت امورخارجه عربستان در بیانیه‌ای در واکنش به خشم آمریکا از همراهی دولت ریاض با روسیه برای کاهش تولید نفت اعلام کرد: ریاض هیچ دیکته‌ و رفتاری را نمی‌پذیرد که با هدف منحرف کردن تلاش‌ها برای حمایت از اقتصاد جهانی انجام می‌شود.

«آمریکایی‌های معمولی [نمی‌دانند]… [که] این یک بازار تجاری است. دیوید دز روچز، استاد مرکز مطالعات استراتژیک آسیای جنوبی و یکی از مقامات سابق پنتاگون که در خاورمیانه کار می‌کرد، گفت: این بازاری است که سعودی‌ها دلار بالایی در آن پرداخت می‌کنند. او گفت: «سعودی‌ها در واقع به نوعی به سیستم صادرات دفاعی ما برای دیگران یارانه می‌دهند.

یانگ معتقد است که توقف کامل فروش تسلیحات به عربستان سعودی بعید است تحقق یابد. او گفت که پادشاهی ممکن است در عوض محدودیت های دیگری در مورد نوع سلاح های فروخته شده ببیند.

یانگ افزود، در حالی که هیچ جایگزینی فوری برای سیستم‌های دفاعی ایالات متحده وجود ندارد، محدودیت‌های افزایش یافته ایالات متحده می‌تواند برای تامین‌کنندگان دیگر «نفوذ» ایجاد کند.

تحلیلگران می گویند که عربستان سعودی قبلاً تلاش کرده است منابع تسلیحاتی خود را متنوع کند و ممکن است در صورت محدود کردن دسترسی ایالات متحده به تسلیحات آمریکایی، به خرید تسلیحات از جاهای دیگر متوسل شود.

علی شهابی، نویسنده و تحلیلگر سعودی گفت: «این کشور روابط دیرینه ای با بریتانیا، فرانسه و چین دارد و همچنین در حال برقراری روابط با برزیل، آفریقای جنوبی و دیگران است. کل این نمایش فقط سیاستگذاران سعودی را متقاعد می کند که دیگر نمی توانند اساساً به ایالات متحده تکیه کنند… دوران قرار دادن تمام تخم های خود در سبد ایالات متحده برای پادشاهی به پایان رسیده است.

چه گزینه های دیگری برای مجازات سعودی ها وجود دارد؟

کارشناسان آمریکایی می گویند همه گزینه هایی که سیاستمداران آمریکایی برای مجازات عربستان سعودی به آنها اشاره کرده اند، غیرواقعی هستند و بعید به نظر می رسند که محقق شوند، و کاخ سفید در عوض ممکن است تصمیم به اتخاذ یک اقدام بسیار کم اهمیت تر داشته باشد.

یانگ گفت: «دولت بایدن این تنش را برای دستاوردهای سیاسی بالا می برد و به طرز خطرناکی کوته بینانه است. این رابطه را صرفاً در مورد نفت می سازد، در حالی که در تمام طول دولت تلاش می کرد تا آن را در مورد چیزی بزرگتر و تاریخی تر بسازد.»

او گفت: «ممکن است در نهایت با بیانیه‌ای ضعیف در مورد فروش اسلحه و توبیخ «ارزش‌ها» مواجه شویم.

دس ریچز نیز گفت که دیدارهای سطح بالا بین مقامات سعودی و آمریکایی نیز ممکن است برای مدتی متوقف شود. او گفت: «به هر حال همه کارها در سطح پایین تری انجام می شود.

او افزود: “دلیلی وجود دارد که این رابطه از زمان فرانکلین روزولت بدون وقفه بوده است.” “این یک رابطه مبتنی بر منافع است و منافع بدون تغییر باقی می ماند.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »