... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - 9:10 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ضرورت داشتن فضایی شاد و با نشاط / توجه به اولویت های جامعه

برای ارتقای نشاط اجتماعی، باید فضای امیدوارکننده‌ای در جامعه وجود داشته باشد و وضعیت معیشتی مردم نیز در اولویت قرار بگیرد. با این حال، در بحث نشاط اجتماعی، وضعیت کلی جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است ولی جدای از شرایط اجتماعی، نباید فراموش کرد که خود افراد هم نقش حیاتی در گسترش نشاط اجتماعی و امیدواری در آنها دارند.

سیاست شرق _ نمی توان انکار کرد که جامعه ما، به دلایل مختلف، چندان جامعه شادی نیست تا بتواند شهروندانش را از نظر روحی و روانی تقویت کند، زیرا عوامل مختلفی، میزان نشاط و سرزندگی جامعه را تحت شعاع خود قرار داده است، این موضوع را می توان در رفتار و گفتار مردم شاهد بود.

با این حال، عدم وجود نشاط لازم در جامعه، می تواند بر بسیاری از رفتارهای شخصی و اجتماعی شهروندان و بخصوص جوانان و نوجوانان، که نیازمند نیرو محرکه ای به نام «امید» به آینده ای بهتری هستند، اثرات زیانباری داشته است و آنها را به سمت رفتارهای ناهنجار و یا اقداماتی سوق دهد که نتنها خود، بلکه جامعه را با تبعات مختلفی همراه سازد.

بدون شک، این مسئله حادی نیست که نتوان بر آن غلبه نمود و یا فقط نظاره گر آن بود تا جامعه را با عوارض زیانبار خود احاطه نماید. باید در این زمینه از کارشناسان مختلف علوم اجتماعی کمک گرفت تا با دیدی جامع و از زوایای مختلف، مسئله مهم جامعه امروز ما را، کمرنگ تر نمود و راهکارهایی برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه ارائه گردد. مسئله مهمی که بدون شک، فقط از طریق ایجاد برنامه های شاد و مفرح حاصل می نمی شود و نیازمند یافتن عوامل مختلفی است که می تواند جامعه را به سمت رخوت، غم، افسردگی و غیره نیز سوق دهد.

به روشنی و با یک نگاه گذرا به وضعیت عمومی جامعه و اخبار مختلف در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، می توان دریافت که فضای حاکم بر زندگی بخش بزرگی از جامعه، مملو از استرس و نگرانی های مختلفی است که «امیدواری» را در ذهن آنها، دچار یک پارادوکس جدی نموده است. فشارهای اقتصادی، کمبود اشتغال و درآمد از یک سو و نیازهای مختلف روحی و روانی مورد نیاز افراد با توجه به تخصص و علائق آنها از سویی دیگر، توانسته است که نشاط و شادی را از چهره بسیاری، پاک کند.

اما باید چه کرد و چگونه، شادی و نشاط را در ذهن افراد و جامعه زنده و تقویت نمود؟ آیا فقط نمایش جشن و پایکوبی و سرگرمی های مختلف، راهکار اصلی است یا توجه به مسائل دیگری نیز در کنار این ها، تاثیرات بهتر و دائمی تری نیز دارد؟

تحقیق و بررسی علمی عوامل موثر بر کاهش نشاط در جامعه و همچنین در مقابل شناسایی عوامل موثر برای افزایش نشاط و امیدواری به زندگی، مهمترین وظیفه سازمان ها و دستگاههای مسئول است تا بتوانند، فضای موجود را تغییر و انرژی مثبتی به روح و روان افراد و جامعه تزریق شود، فضایی که با گفت و گوهای بیشتر در زمینه های مورد علاقه شهروندان، بیشتر حاصل خواهد شد.

تشویق کردن مردم بسوی ورزش، فعالیت های داوطلبانه، ارتقای ارتباطات اجتماعی در سطح جامعه،‌ ساخت نمادها و فضاهای شهری مناسب و نشاط آور، کاهش برنامه ها و یا نمادهای ناامیدکننده، تقویت شایسته سالاری، ارتقای اعتماد اجتماعی، افزایش حس وطن دوستی، بهبود وضع اقتصادی، افزایش حس تعلق، ارتقای احساس امنیت، توسعه عدالت اجتماعی، ارتقای حمایت های خویشاوندی و خانوادگی از جمله راهکارهای ایجاد نشاط در جامعه هستند، که می بابست برای هریک برنامه ریزی علمی و تخصصی شود.

تقویت برنامه های نشاط آور در فضای حقیقی و مجازی جامعه و افزایش امید در بین اقشار مختلف، با تقویت شبکه های اجتماعی ، رادیو و تلویزیون و کمک به نهادهای مردم نهاد جهت جذب آحاد جامعه و کانالیزه نمودن آنها در فعالیت های اجتماعی مورد علاقه، می تواند در توسعه نشاط اجتماعی و بهبود فضای روانی جامعه موثر باشد.

شناخت دقیق علائق شهروندان و برنامه ریزی درست برای آنها در خانه، مدرسه، دانشگاه، محل کار و جامعه، از دیگر رویکردهای دستگاههای مربوطه است تا فضای روانی جامعه را بهبود بخشند و امید به آینده ای بهتر را در جامعه تقویت نمایند.

برای ارتقای نشاط اجتماعی، باید فضای امیدوارکننده‌ای در جامعه وجود داشته باشد و وضعیت معیشتی مردم نیز در اولویت قرار بگیرد. با این حال، در بحث نشاط اجتماعی، وضعیت کلی جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است ولی جدای از شرایط اجتماعی، نباید فراموش کرد که خود افراد هم نقش حیاتی در گسترش نشاط اجتماعی و امیدواری در آنها دارند.

در این بین، ایجاد اشتغال و داشتن شغل و فعالیت های درآمدزا، داشتن ارتباطات اجتماعی سالم و گسترده و تعامل داشتن با دیگران از دیگر عوامل ارتقای نشاط در جامعه هستند. بخشی از این امیدواری ها، حس وجود همدلی و تقویت وحدت ملی، از دیگر جنبه های اجتماعی نشاط است که می بایست مد نظر گرفته شود.

در پایان می توان گفت، نشاط هر جامعه در گرو حل مسائل مهم و اساسی زندگی افراد در آن جامعه است. تشدید مشکلات اجتماعی و گسترش فضای بداخلاقی ها می تواند نشاط اجتماعی را با بحران مواجه و تشدید کننده انحرافات اجتماعی و قانون گریزی نیز گردد که آرامش و نشاط جامعه را با مشکل مواجه می سازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »