... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - 8:41 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران برگزار شد

نماینده روسیه: «حقوق بشر به ابزاری در دست شورای امنیت سازمان ملل متحد» بدل شده است و جلسه حاضر نباید در این شورا که ماموریتش حفاظت و بسط صلح در جهان است طرح می‌شد.

سیاست شرق _ جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل، روز چهارشنبه به درخواست آمریکا و آلبانی، برای «بررسی اعتراضات در ایران»، برگزار شد.

در این جلسه جاوید رحمان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران نیز سخنرانی کرد.

جاوید رحمان در این جلسه تحقیق مقام‌های ایران درباره جان باختن مهسا امینی را فاقد «استانداردهای حداقلی» ارزیابی کرد. در این جلسه، شیرین عبادی و نازنین بنیادی نیز سخنرانی کردند.
همچنین، نماینده آمریکا در این نشست خواستار اخراج ایران از کمیسیون سازمان ملل برای جایگاه زن شد. درخواستی که پیش از این، معاون رئیس جمهور آمریکار نیز آن را مطرح کرده بود.

پس از سخنان میهمانان و میزبانان جلسه – آمریکا و آلبانی – نمایندگان ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت هم هر کدام فرصت یافتند تا بیانیه و مواضع خود را درباره اعتراضات در ایران عنوان کنند.

نماینده روسیه – یکی از اعضای دایم شورای امنیت – هم سخنرانی کرد و ضمن اظهار تاسف از کشته‌شدن مهسا امینی، گفت که از نظر او «حقوق بشر به ابزاری در دست شورای امنیت سازمان ملل متحد» بدل شده است و جلسه حاضر نباید در این شورا که ماموریتش حفاظت و بسط صلح در جهان است طرح می‌شد.

نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در اظهارات تندی، ضمن مخالفت با طرح موضوع اعتراضات سراسری ایران در شورای امنیت گفت که از نظر پکن اعتراضات ایران یک «مساله داخلی» این کشور است.

در جلسه، نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحولات ایران را محکوم کردند.

این جلسه، موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» برگزار شد. «نشست فرمول آریا»، نوعی نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که توسط یکی از اعضای این شورا برگزار می‌شود. در چنین نشست‌هایی به دلیل ساختار غیررسمی، حضور افراد یا سازمان‌های غیردولتی مجاز است. 

منبع: سیاست شرق، فارس و یورونیوز

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »