... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - 0:48 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

گروه ۷، از چین می‌خواهد از تهدید و استفاده از زور خودداری کند

گروه هفت: ما به چین یادآوری می کنیم که باید از تهدید، زور، ارعاب یا استفاده از زور پرهیز کند. ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور یا اجبار مخالفیم.

سیاست شرق _ گروه هفت، روز جمعه از چین خواست تا از “تهدید، اجبار، ارعاب، یا استفاده از زور” خودداری کند.

به نقل از رویترز، بیانیه‌ای با لحنی ملایم، که نشست‌های دو روزه وزرای خارجه هفت کشور ثروتمند جهان را به پایان رساند، بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند.

همچنین هدف از همکاری با چین را در صورت امکان برای مقابله با چالش های بهداشت جهانی و آب و هوا بیان شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از نشست گروه هفت، در شهر مونستر آلمان، در گفتگو با خبرنگاران گفت، کشورهای گروه ۷ به دنبال هماهنگی پاسخ‌ها به موضع قاطعانه روزافزون چین در جهان هستند، اگرچه در این بیانیه به یک هدف مشترک اشاره نشده است.

این گردهمایی مصادف شد با سفر یک روزه اولاف شولز، صدراعظم آلمان به پکن برای دیدار با شی جین پینگ، رهبر چین، که اولین سفر یکی از رهبران گروه ۷ به چین از زمان همه گیری کووید-۱۹ بود.

در آنجا شولز، شی جینگ پینگ را تحت فشار قرار داد تا بر روسیه برای پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین فشار آورد و گفت که پکن به عنوان یک قدرت بزرگ مسئولیت این کار را دارد.

سفر او همچنین نگرانی را برانگیخت که آلمان همچنان به اولویت دادن به روابط اقتصادی با بزرگترین شریک تجاری خود بر ملاحظات امنیتی و خطر اختلاف میان متحدان غربی که در سال‌های اخیر به دنبال اتخاذ مواضع سخت‌تر در قبال چین بوده‌اند، دامن می‌زند.

اما بلینکن گفت واشنگتن قویاً از دلایلی که شولز برای سفر خود ارائه کرده بود حمایت می کند.

بلینکن گفت: «به هر حال، این شامل تشویق رئیس‌جمهور شی برای تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهور پوتین برای استفاده از هیچ نوع سلاح هسته‌ای است».

متحدان غربی اوکراین روسیه را به تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین متهم کرده‌اند، هرچند مسکو این کار را رد می‌کند.

بلینکن افزود که همگرایی در مورد چین در میان کشورهای G7 – از جمله آلمان – “به طور فزاینده ای قوی و واضح است.”

گروه ۷ در این بیانیه اعلام کرد که پس از اینکه چین در اوایل سال جاری تحرکات جنگی را در نزدیکی تایوان برگزار کرد، «به‌طور جدی نگران وضعیت در دریای شرق و جنوب چین» و اطراف آن هستند.

پکن که تایوان را قلمرو خود می‌داند، هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل خود درآوردن جزیره چشم پوشی نکرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما به چین یادآوری می کنیم که باید از تهدید، زور، ارعاب یا استفاده از زور پرهیز کند. ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور یا اجبار مخالفیم.»

علاوه بر این، G7 اعلام کرد که نسبت به نقض حقوق بشر از جمله در سین کیانگ و تبت ابراز نگرانی شد.

این مقام با اشاره به اینکه ژاپن ریاست دوره ای G7 را از آلمان در آغاز سال آینده برعهده گرفت، خاطرنشان کرد: “این چیزی است که فکر می کنم با توجه به ریاست جمهوری ژاپن در سال آینده، این موضوع مورد توجه این گروه خواهد بود.

چین و ژاپن مدت‌هاست که با اختلاف بر سر تعدادی از جزایر کوچک غیرمسکونی دریای چین شرقی که میراث تجاوزگری ژاپن در جنگ جهانی دوم و رقابت منطقه‌ای است، دچار مشکل شده است.

روزنامه Sankei ژاپن روز جمعه گزارش داد که دولت های ژاپن و چین برنامه ریزی دیداری بین شی و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن را برای اواسط نوامبر آغاز کرده اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اوایل روز گذشته هشدار داد که چین نباید در رده روسیه قرار گیرد که در فوریه به اوکراین حمله کرد.

بورل همچنیت گفت:«اما در حال حاضر، بسیاری از کشورهای عضو روابط اقتصادی قوی با چین دارند و من فکر نمی‌کنم که بتوانیم چین و روسیه را در یک سطح قرار دهیم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »