... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 1:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اجلاس گروه ۲٠، در اندونزی برگزار می شود/دیدار سران آمریکا و چین

اجلاس G-20 بحران انرژی را با توجه به ادامه جنگ در اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد و انتظار می‌رود توافقنامه‌ای اتخاذ شود که بر اصول انتقال به انرژی پاک تاکید می‌کند.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده (چپ) پیش از اجلاس گروه ۲۰ با همتای اندونزیایی خود جوکو ویدودو گفتگوهای دوجانبه انجام داد (رویترز)

سیاست شرق _ نشست سران گروه بیست با حضور ۱۷ تن از سران کشورها، روز سه شنبه در جزیره بالی اندونزی آغاز می شود که پیش از آن، دیدار پیش بینی شده روز دوشنبه بین روسای جمهور آمریکا و چین از اهمیت خاصی برخوردار است.

به نقل از الجزیره، اجلاس G-20 بحران انرژی را با توجه به ادامه جنگ در اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد و انتظار می‌رود توافقنامه‌ای اتخاذ شود که بر اصول انتقال به انرژی پاک تاکید می‌کند.

اندونزی که میزبان این نشست است، پیش‌نویس نقشه راه را ارائه خواهد کرد. تحکیم همکاری بین کشورها در زمینه تحول انرژی و پاسخگویی به چالش های پیش روی کشورهای در حال توسعه است.

نشست بالی پس از پایان اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در روز یکشنبه در پنوم پن، پایتخت کامبوج برگزار می شود و جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی – که کشورش ریاست نشست سال آینده «آسه آن» را از کامبوج بر عهده گرفت – تاکید کرد. نیاز است که آسیای جنوب شرقی به صحنه درگیری های نیابتی بین المللی تبدیل نشود.

جلسه آینده

دیدار آتی روسای جمهور چین و آمریکا برجسته ترین رویداد پیش از آغاز اجلاس سران گروه ۲۰ است، زیرا این اولین دیدار با رئیس جمهور چین از زمان روی کار آمدن بایدن است، در زمانی که روابط بین دو ابرقدرت متشنج شده و به پایین ترین سطح خود در چند دهه اخیر رسیده است.

در همین راستا، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در دیدار امروز دوشنبه خود با همتای چینی خود می خواهد گفت وگو را از سر بگیرد، اما او همچنین به دنبال تعیین “ضمانت” در زمینه تنش فزاینده بین واشنگتن و پکن خواهد بود.

یک مقام ارشد کاخ سفید با خبرنگاران از «عزم» آمریکا برای «تقویت مسئولانه ارتباطات» صحبت کرد و در عین حال «ضمانت‌ها» و «قوانین روشن» را تعریف کرد تا «رقابت به درگیری بین این دو ابرقدرت تبدیل نشود».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، دیروز یکشنبه در اظهاراتی به خبرنگاران تأیید کرد که بایدن – در جریان اجلاس سران آسه آن – به صراحت اعلام کرد که واشنگتن برای رقابت شدید با پکن آماده است، اما به دنبال درگیری نیست. با این توضیح که بایدن با یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و رئیس جمهور ایالات متحده، فومیو کیشیدا، وزیر ژاپن در مورد دیدار امروز خود با همتای چینی خود، مشورت کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »