... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 10:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس؛

چین، خواستار تجارت نفت با یوان شد

هرگونه اقدام عربستان سعودی برای کنار گذاشتن دلار در تجارت نفت خود، یک اقدام سیاسی و پرتنش با ایالات متحده خواهد بود.

سیاست شرق _ شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز جمعه به رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت که چین برای خرید نفت و گاز به یوان تلاش خواهد کرد، اقدامی که از هدف پکن برای ایجاد ارز خود در سطح بین المللی حمایت می کند و تسلط دلار آمریکا بر تجارت جهانی را تضعیف می کند.

به نقل از رویترز، شی در حالی در عربستان سعودی صحبت می کرد که در آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، میزبان دو نشست عربی “نقطه عطف” با رهبر چین بود که قدرت وی را به نمایش گذاشت، زیرا او شراکتی فراتر از روابط تاریخی نزدیک با غرب در حال ایجاد کردن است.

عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ نفت و چین، غول اقتصادی، هر دو پیام های قوی در سفر شی جین پینگ مبنی بر “عدم مداخله” ارسال کردند ، در زمانی که روابط ریاض با واشنگتن بر سر موضاتی چون حقوق بشر، سیاست انرژی و روسیه مورد آزمایش قرار گرفته است.

هرگونه اقدام عربستان سعودی برای کنار گذاشتن دلار در تجارت نفت خود، یک اقدام سیاسی و پرتنش با ایالات متحده خواهد بود.

نفوذ فزاینده چین در خلیج فارس، ایالات متحده را عصبانی کرده است. تعمیق روابط اقتصادی در سفر شی جین پینگ مورد استقبال قرار گرفت و روز جمعه با کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار کرد و در نشست گسترده‌تری با رهبران کشورهای اتحادیه عرب در حوزه خلیج فارس، شام و آفریقا شرکت کرد.

در آغاز گفتگوهای روز جمعه، شاهزاده محمد بن سلمان از “مرحله جدید تاریخی روابط با چین” خبر داد، که تضاد شدیدی با دیدارهای ناخوشایند ایالات متحده و عربستان سعودی در پنج ماه پیش، زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در یک نشست کوچکتر عربی در ریاض شرکت کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »