... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 10:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
مدیرعامل شرکت گاز استان عنوان کرد؛

آغاز مازوت‌سوزی نیروگاه‌های خوزستان در پی محدودیت‌های گازی

نکونام: در شرایط فعلی چاره‌ای به جز استفاده از مازوت به عنوان سوخت برای نیروگاه‌ها وجود ندارد هرچند که استفاده از مازوت آلودگی‌های زیست محیطی به دنبال دارد اما برای تولید برق باید اکنون از مازوت استفاده شود.
«عکس از آرشیو»

سیاست شرق _ مدیرعامل شرکت گاز خوزستان، از آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های استان خبر داد و گفت: در شرایط فعلی، چاره‌ای به جز استفاده از مازوت به عنوان سوخت برای نیروگاه‌ها وجود ندارد.

به نقل از ایسنا،«علی اکبر نکونام» با اشاره به اعمال محدودیت‌هایی برای مصرف گاز در نیروگاه‌ها اظهار کرد: به دلیل سرد شدن هوا و به منظور تامین گاز مورد نیاز شهرهای سردسیر کشور، محدودیت‌هایی برای مصرف گاز در نیروگاه‌ها اعمال شده است.

وی با بیان اینکه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های خوزستان آغاز شده است، افزود: با توجه به اعمال محدودیت‌هایی در مصرف گاز، نیروگاه‌ها از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: در شرایط فعلی چاره‌ای به جز استفاده از مازوت به عنوان سوخت برای نیروگاه‌ها وجود ندارد هرچند که استفاده از مازوت آلودگی‌های زیست محیطی به دنبال دارد اما برای تولید برق باید اکنون از مازوت استفاده شود.

نکونام عنوان کرد: اداره کل محیط زیست ایرادهایی را در خصوص استفاد مازوت توسط نیروگاه‌ها در خوزستان مطرح کرده اما در سطح ملی این مجوز صادر شده است تا نیروگاه‌ها بتوانند با توجه به بحث تامین گاز شهرهای سردسیر کشور از سوخت مازوت استفاده کنند.

به گزارش سیاست شرق، در روزهای گذشته دستورالعملی برای اعمال محدودیت مصرف گاز در صنایع استان به آن‌ها ابلاغ شده است تا در شرایط اوج سرما، گاز مورد نیاز شهرهای سردسیر کشور تامین شود.

نیروگاه رامین

نیـروگاه حرارتی رامیـن از بزرگترین نیروگاه های حرارتی ( بخاری) ایران است كه با هدف تامین برق استان خوزستان و شبكه سراسری احداث گردیده است.
نیروگاه رامین در كیلومتر ۲۰ جاده اهواز – ملاثانی و در مجاورت رودخانه كارون و شهـر ویس (شهرستان باوی) و در شمال شرقی اهـواز قرار دارد.
این نیـروگاه با ۶ واحد دارای توان تولیدی اسمی یك هزار و ۸۵۰ مگاوات است.
بر اساس نخستین مطالعات طرح جامع كاهش آلودگی هوای اهواز، نیروگاه رامین از مهمترین صنایع آلاینده شناخته شده است.  در سال ۹۴ و در پی اعلام ممنوعیت استفاده نیروگاه ها از سوخت مازوت، مصوب شده بود كه نیروگاه رامین باید استفاده از مازوت را متوقف كند و در صورت استفاده مجدد از این نوع سوخت آلاینده، تعطیل شود.
مدیركل محیط زیست خوزستان در اواخر ۹۴ اعلام كرده بود كه از این نیروگاه به دادگاه شكایت و حكم آن صادر شده و مهلتی نیز تعیین شده است، اما بر اساس گزارش فعالان محیط زیست و تایید اداره محیط زیست باوی، نیروگاه رامین بارها از مصوبات كارگروه مقابله با آلودگی هوا سرپیچی كرده و در برخی از واحدها در سال ۹۵ از مازوت استفاده كرده است.
در نهایت در سال ۹۶ این نیروگاه مازوت را از چرخه خارج كرده و گاز را جایگزین كرد.

با این حال، با شروع فصل سرما و کاهش فشار گاز خطوط اصلی کشور، این نیروگاه جهت سوخت مصرفی خود، از مازوت استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »