... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ دی ۱۴۰۱ - 0:45 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

امیرعبداللهیان: اصلی‌ترین هدف سفر به عمان پیگیری مناسبات دوجانبه بود

امیرعبداللهیان: ما دست‌بسته هم نیستیم و در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله‌جویانه خود را ادامه دهند ما در مسیر پلن دیگری حرکت خواهیم کرد.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در ارتباط با هدف اصلی سفر به عمان اعلام کرد که این سفر با هدف پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه انجام شد و در واقع اصلی‌ترین هدف این سفر این موضوع بود.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان بعدازظهر روز چهارشنبه و بعد از دیدار با هیثم بن طارق سلطان عمان و مقامات عالی‌رتبه این کشور گفت: در پی سفر چندی پیش آقای رئیس جمهور به مسقط مقامات عالی دو کشور توافقات مهمی را انجام دادند و در همین چارچوب سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط دو طرف در این مدت تلاش کردند که توافقات صورت‌گرفته بین دو کشور را اجرایی کنند و به پیش ببرند، در این مدت گام‌های مهمی برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده است و این باعث خرسندی بود که امروز سلطان عمان به‌عنوان کسی که سال‌ها در عرصه دیپلماسی فعالیت کرده‌اند تأکید کردند که “در این مقطع شاهد اجرایی شدن توافقات دو کشور و حرکت رو به جلو در این زمینه هستیم”.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه در جریان این سفر در خصوص برخی از موضوعات منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو شد و بر اهمیت صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه از طریق همکاری‌های کشورهای منطقه تأکید صورت گرفت، اضافه کرد: در گفت‌وگو با سلطان عمان و همچنین همتای خودم مسائل مختلف از جمله مسائل مورد اشاره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها و ارتباط این سفر با این مذاکرات و نقش عمان در این زمینه گفت: در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، هفته گذشته آقای باقری با آقای مورا در اردن گفت‌وگو داشتند، خود من نیز در حاشیه اجلاس بغداد‌ـ‌۲ با آقای بورل رایزنی و گفت‌وگو کردم، در آنجا توافقاتی داشتیم و رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه صورت گرفت.

وزیر امور خارجه با تصریح به اینکه طبعاً اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده پیشبرد مذاکرات به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، افزود: عمان از ابتدا برای رسیدن به توافق در سال ۲۰۱۵ میانجی اصلی بوده است و در ماه‌های گذشته نیز تلاش‌های جدی خود را در این زمینه ادامه داده است و این تلاش‌ها ادامه دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در دیدار با مقامات عمان ما تأکید کردیم که ما مذاکره برای مذاکره نکردیم، ماه‌ها مذاکره انجام شد، برای رسیدن به توافق تأکید بر این کردیم که پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود، این پنجره امروز باز است و اگر طرف‌های مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع‌بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا هم باز بماند.

امیرعبداللهیان با ابراز اینکه “امیدوارم طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرند و مذاکراتی که ماه‌ها به‌طول انجامیده است به نتیجه برسد، به‌نحوی که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند”، خاطرنشان کرد: ما دست‌بسته هم نیستیم و در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله‌جویانه خود را ادامه دهند ما در مسیر پلن دیگری حرکت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه “در دیدار امروز از ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این گفت‌وگوها و مذاکرات تشکر کردیم” بار دیگر تأکید کرد: ما از همان ابتدا برای رسیدن به نتیجه مذاکره کردیم و از هر ابتکاری که سلطان عمان داشته باشند و بخواهند برای رسیدن به یک نتیجه و توافق خوب قوی و پایدار آن را پیگیری کنند استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران مجدداً با تأکید بر اینکه “پنجره برای رسیدن به توافق از سوی ایران امروز باز است، ولی این پنجره همیشه باز نخواهد بود”، افزود: ما از ابتکارات سلطان عمان برای پیگیری جهت رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »