... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ دی ۱۴۰۱ - 0:40 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رای مثبت پارلمان اروپا به «لایحه» قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی

پارلمان اروپا با مصوبه خود، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سپاه پاسداران را به عنوان بخشی از قطعنامه بزرگتری که علیه ایران تصویب کرده است، به فهرست سازمان های تروریستی خود اضافه کنند.

سیاست شرق _ نمایندگان پارلمان اروپا، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

به نقل از یورونیوز، در این رای‌گیری که روز چهارشنبه انجام شد، ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند.

پارلمان اروپا با مصوبه خود، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سپاه پاسداران را به عنوان بخشی از قطعنامه بزرگتری که علیه ایران تصویب کرده است، به فهرست سازمان های تروریستی خود اضافه کنند.

بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده بود، اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد و اتحادیه اروپا، در تصویب این متمم، با اختلاف نظرهایی روبرو شود.

دیروز، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که از شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی حمایت می‌کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان نهاد یک نظامی رسمی هشدار داده بود.

هشدار ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره گفت که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

از سویی دیگر، احمد وحیدی وزیر کشور نیز به شدت به تصمیم پارلمان اروپا اعتراض کرد و آن را ناشی از ضعف سیاسی و اخلاقی این نهاد دانست .

وی افزود: هیچ نیازی به نگرانی در مورد طرح پارلمان اروپا برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی وجود ندارد. وحیدی در ادامه گفت: سپاه پاسداران به شدتدبه مسیر خود ادامه خواهد داد.

موضع رژیم صهیونیستی

از سویی دیگر، الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل از تصمیم پارلمان اروپا برلی تصویب قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروههای تروریستی، استقبال کرد.

کوهن گفت: من از پرسنل وزارت امور خارجه در سفارتخانه های اسرائیل در اروپا و سفارت اسرائیل در بروکسل به خاطر تلاش هایشان در این زمینه تشکر می کنم.

وی، از زمان آغاز به کار در اوایل ماه جاری میلادی با همتایان اروپایی خود تماس های مستمری داشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »