... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - 4:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توییت دوپهلوی اولیانوف درباره سفر رئیس جمهور ایران به چین

سیاست شرق _ گزارشات مختلف رسانه های غربی مبنی بر آغاز مذاکرات غیر‌مستقیم بین ایران و آمریکا برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران و مبادله شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران از یک سو و سفر رییس جمهور ایران به پکن، نماینده روسیه را در وضعیت نگران کننده ای قرار داده که، تهران و واشنگتن، مسیر دیگری را جز روند فعلی، در پیش گیرند‌‌.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی، در توییتی دوپهلو که حاکی از نگرانی است، با بازنشر خبر مربوط به سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به پکن و تاکید رئیس جمهوری چین مبنی بر احیای برجام، واکنشی همراه با گمانه زنی «برنامه پنهان» داد.

اولیانوف، چهارشنبه ۲۶ بهمن در صفحه «توئیتر» خود نوشت: «بدون شک چین به برجام پایبند است. سوال این است که ایالات متحده آمریکا و E3 (تروئیکای اروپایی) تا چه اندازه به احیای توافق هسته‌ای و تلاش برای منع اشاعه سلاح هسته‌ای متعهد هستند. این یک علامت سوال بزرگ از امروز است. به نظر می‌رسد آن‌ها یک برنامه پنهان دارند.»

توییتی که اولیانوف آن را باز نشر کرده، نوشته یک «ایران‌شناس» چینی به نام «هونگدا فن» است که به نقل از رئیس جمهوری چین نوشته است:«مهم نیست که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر کند. چین همکاری‌های دوستانه خود را با ایران ادامه خواهد داد. چین به مشارکت سازنده در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام ادامه خواهد داد.»

اولیانوف در حالی این توییت کنایه‌آمیز، دو پهلو و همراه با نگرانی را منتشر کرده که پیشتر محمدجواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران،از وجود کارشکنی از سوی روسیه در توافق برجام (۲۰۱۵) و یا تحرکات روسیه در ۲۰۲۲، به نوعی حفظ فضای تنش در روابط ایران و غرب را، دستمایه سیاست روسیه نسبت به تهران عنوان نموده بود.

این اظهارنظر همچنین همزمان با آغاز سفر سه روزه سید براهیم رئیسی به کشور چین است که با هدف افزایش همکاری‌های بین تهران و پکن، انجام شده است، نشان از نگرانی مسکو نسبت به نزدیکی بیشتر ایران به پکن به عنوان رقیب مسکو است.

روند تحولات سیاسی منطقه ای و جهانی از یک سو و نقش ایران در منطقه خاورمیانه، که از سوی غرب نمی تواند نادیده گرفته شود، می تواند روسیه را در برزخ کاهش تنش احتمالی ایران و غرب با میانجی گری برخی کشورها و ایجاد بستر مناسب برای گفتگوهای مرتبط با توافق هسته ای قرار دهد،مسئله ای که روسیه را در جنگ اوکراین، بیش از پیش، تنها خواهد گذاشت.

بدون شک، روسیه در پی حمله به اوکراین در تنگنای نظامی، سیاسی و اقتصادی جدی قرار گرفته و غرب در تلاش است با فرسایشی نمودن جنگ اوکراین، مسکو را در زمینه های سیاسی،نظامی و اقتصادی، تحت فشار قرار دهد تا بتواند وضعیت گریزناپذیری را برای این کشور پدید آورد.

همزمان، با انتشار خبر مربوط به گفت‌وگوی غیرمستقیم مقامات جمهوری اسلامی ایران با دولت جو بایدن بر سر آزاد کردن شهروندان دو تابعیتی آمریکایی _ ایرانی در ایران و آزادسازی میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی، از طریق میانجی‌گری بریتانیا و قطر، به نظر می‌رسد که روسیه از نزدیک شدن این تهران به غرب جهت احیای برجام، نگران شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »