... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - 9:19 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رتبه اول خوزستان در تولید گندم، کلزا و ذرت در کشور

نوروزی: خوزستان تنها استان تولید کننده بذر هیبرید کلزا در مناطق گرمسیری را به میزان هزار تن در سال است، علاوه بر آن در تولید خرما رتبه دو و صادرات رتبه یک کشوری را داریم که بیش از ۹۰ هزار تن خرما به سایر کشورها صادر می شود که ۲۲هزار نفر تولید کننده در این صنف داریم.

سیاست شرق _ تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان خوزستان، با حضور در یازدهمین نمایشگاه کشاورزی که در محل دایمی نمایشگاههای خوزستان دائر است، اظهار داشت: خوزستان در تولید گندم، گیاه کلزا و ذرت، رتبه اول و در تولید خرما، رتبه دوم را در کشور دارد.

وی که روز شنبه ششم اسفند ماه در این نمایشگاه حضور یافته بود، افزود: نمایشگاه حاضر سومین نمایشگاهی است که جهاد کشاورزی در نیمه دوم امسال در خوزستان برگزار کرده است، فلسفه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی معرفی محصولات و تولیدات فنی و یافته‌های جدید شرکت‌ها در عرصه‌های مخلتف با رویکرد دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی یکی از بهترین نمایشگاه‌های حوزه کشاورزی در کشور بود، افزود: میزان بارندگی امسال در خوزستان نزدیک به میزان نرمال بارندگی بود، با این حال امیدواریم که بارش‌ها تداوم داشته باشد. همچنین با توجه به پراکنش مطلوب بارندگی‌ها شرایط محیطی بهبود پیدا می کند، با این حال با توجه به افزایش رطوبت، خطرات بیماری‌های نباتی بیشتر می‌شود که بیشترین نگرانی در این زمینه بیماری «زنگ زرد» و «سپتوریوز» است، لذا حساسیت لازم برای مقابله با بیماری‌های قارچی به ویژه برای گندم، مهمترین تولید پاییزه ایجاد شده است.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اظهار امیدواری برای برگزاری نمایشگاه دانش بنیان حوزه کشاورزی ادامه داد: خوزستان مهمترین تولید کنند گندم کشور است، به همین دلیل، مبارزه با آفت‌ها و بیماری قارچی اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد و متفاوت از گذشته برای کنترل و مقابله با بیماری های قارچی عمل کردیم، البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشم که بیماری زنگ برای مزارع گندم یک امر طبیعی است که هرسال مشاهده می شود که باید برای جلوگیری از ایجاد خسارت، کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه عامل خارجی در بیماری زنگ وارد کشور نشده است، اضافه کرد: آنچه که در خصوص این بیماری اهمیت دارد، کانون‌های محلی بیماری زنگ است که خوشبختانه با پایش منظم نسبت به مقابله با آن اقدام می‌شود، در سال زراعی گذشته در ۲۲هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع پیشگیری لازم در زمینه بیماری زنگ صورت گرفت که امسال به بیش از ۱۲۱هزار هکتار رسیده است؛ علاوه بر آن سال گذشته در سطح ۱۷۰۰ هکتار و امسال ۴ هزار هکتار با بیماری زنگ مبارزه شد که نشان دهنده جدید و حساسیت بالا در مبارزه با این آفت است.

نوروزی با اشاره به اینکه سموم خطراتی برای آینده ندارند، بیان کرد: آسیب‌زا بودن سم برای طبیعت امری طبیعی است اما هر سمی، یک دوره خطرزایی دارد . اصولا برای سمپاشی مزارع از سمومی استفاده می شود که طول دوره خطرزایی آن به زمان برداشت محصول نخواهد رسید و در واقع سم پیش از برداشت محصول تجزیه می شود.

وی با بیان اینکه، «شوشتر » بزرگترین تولید کننده گندم در استان خوزستان است، تصریح کرد: خوزستان در کشت‌های پاییزه به ویژه گندم با تولید یک میلیون و ششصد هزار تن و خرید تضمینی یک میلیون و ۳۶۵ هزار تن رتبه یک کشور را دارا است، علاوه بر آن در تولید چغندر قند به عنوان یک محصول رژیمی با خرید یک میلیون و ۱۸ هزارتن چغندر نیز رتبه یک کشوری را دارا است علاوه بر این موارد در حوزه نیشکر با توجه به اینکه خوزستان تنها تولید کننده کشور است و نزدیک ۴۰ درصد تولید کشور را تامین می‌کند.

معاون بهبود تولیدات جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه استان رتبه یک تولید کلزا در کشور را دارد ادامه داد: خوزستان تنها استان تولید کننده بذر هیبرید کلزا در مناطق گرمسیری را به میزان هزار تن در سال است، علاوه بر آن در تولید خرما رتبه دو و صادرات رتبه یک کشوری را داریم که بیش از ۹۰ هزار تن خرما به سایر کشورها صادر می شود که ۲۲هزار نفر تولید کننده در این صنف داریم.

وی در پایان گفت: خوزستان هم در تولید زرت دانه ای و هم ذرت علوفه ای به ترتیب با تولید ۲ و دو دهم تن ذرت علوفه ای و ۲۰۰ هزار تن ذرت دانه ای در کشور رتبه اول را دارد که با توجه به ظرفیتی که دارد می تواند کمک بزرگی به صنعت دام و طیور داشته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »