... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - 6:34 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نشست خبری وزرای خارجه ایران و سوریه در دمشق

امیرعبداللهیان: امروز دیدار مفصلی با رئیس جمهور سوریه داشتیم و فرصتی شد تا ضمن اعلام همدردی و همبستگی در خصوص موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنیم.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه گفت: از گشایش‌های اخیر در روابط سوریه با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و از اینکه کشورهای منطقه رفتاری واقع بینانه در قبال سوریه و واقعیت نقش مهم منطقه‌ای و جایگاه مهم سوریه اتخاذ کرده‌اند، خرسندیم. 

به نقل از فارس، وزیر امورخارجه ایران ،که روز پنجشنبه ،پس از دیدار با مقامات ترکیه، راهی دمشق شده بود، افزود: ما امروز در دمشق هستیم برای اعلام همبستگی و همدردی با یکایک عزیزان زلزله زده در کشور دوست و برادر سوریه.

وزیرخارجه ایران گفت: مراتب همدردی و همبستگی دولت و ملت ایران به دولت و ملت سوریه در پی زلزله اخیر به ویژه مصیبت دیدگان این حادثه غم انگیز را اعلام می‌کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: امروز دیدار مفصلی با رئیس جمهور سوریه داشتیم و فرصتی شد تا ضمن اعلام همدردی و همبستگی در خصوص موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: متاسفانه کم کاری و کم توجهی جامعه جهانی به مشکلات ناشی از تحریم و سال‌ها جنگ تروریستی در سوریه و عدم رسیدگی شایسته به وضعیت زلزله زدگان بار دیگر استاندارد دوگانه مدعیان را اثبات کرد. 

وی با بیان اینکه ایران و سوریه دوست روزهای سخت یکدیگر هستند، اظهار داشت: ما همچنان دوست‌ روزهای سخت سوریه خواهیم ماند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: از گشایش‌های اخیر در روابط سوریه با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و از اینکه کشورهای منطقه رفتاری واقع بینانه در قبال سوریه و واقعیت نقش مهم منطقه‌ای و جایگاه مهم سوریه اتخاذ کرده‌اند، خرسندیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: اینکه رژیم جعلی اسرائیل در سخت‌ترین روزهای زلزله در سوریه و از جمله حلب فرودگاه این شهر را مورد حمله و تجاوز قرار می‌دهد نشانگر نه تنها خوی وحشیانه این رژیم جعلی است، بلکه اثبات می‌کند رژیم جعلی اسرائیل از بحران‌های چندلایه داخلی قویا رنج می‌برد و با چنین رفتار وحشیانه خود به دنبال انحراف توجهات از بحران‌های چندلایه داخلی در درون رژیم صهیونیستی به سوی دیگر است.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی تصریح کرد: تردیدی نداریم که صهیونیست‌ها در آینده منطقه جایی نخواهند داشت. اما کشورهای منطقه در مسیر گفت‌وگو، تعامل و همکاری گام‌های قوی برخواهند داشت.

وی ادامه داد: باور داریم گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای، رمز برون رفت منطقه از بحران‌ها و پیشرفت، توسعه و امنیت پایدار منطقه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکار، گفت‌وگو، عادی سازی و توسعه روابط منطقه‌ای استقبال می‌کند. در این چارچوب از نشست چهارجانبه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه با هدف دستیابی به همکاری‌های هر چه بیشتر و خارج شدن منطقه از بحران و سوءتفاهمات استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه ایران در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه معتقدیم زمان خروج نیروهای خارجی از سرزمین سوریه و احترام به تمامیت ارضی این کشور فرارسیده است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌ها را به احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت و ثبات سوریه و منطقه دعوت می‌کندو به حمایت‌ها و کمک‌های خود برای اسکان هر چه بیشتر زلزله زدگان در سوریه و کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های پزشکی و درمانی ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان گفت: گفت‌وگوهای ما ناظر بر ثبات و امنیت پایدار در سوریه و منطقه است. دیدگاه‌هایی را در فرمت چهارجانبه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در دستورکار قرار دادیم. سایر موضوعات همه آن چیزهایی است که منافع دو ملت و کشور را در برمی‌گیرد.

وی همچنین به سفر اخیرش به ژنو برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر و ملاقات‌ها با روسای سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه و همچنین دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در این دیدارها عنوان کردم که با توجه به وضعیت زلزله در سوریه و تداوم تحریم‌های سزار باید اقدامات موثری را برای کمک رسانی به مردم سوریه انجام دهند. همه آنها اعتقاد داشتند و قول دادند تلاش‌های ویژه‌ای را در این مقطع حساس و مهم برای کمک به مردم زلزله زده سوریه صورت دهند. 

وزیر خارجه ایران بیان کرد: امیدوارم استانداردهای دوگانه غربی و آمریکایی مانع از کمک رسانی سازمان‌های بین‌المللی به سوریه نشود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: در خصوص رژیم صهیونیستی فقط می‌توانم در این جلسه در این حد اشاره کنم که روزهای سختی در انتظار صهیونیست‌ها خواهد بود و منتظر روزهای پشیمان کننده باشند.

وزیرخارجه سوریه

المقداد نیز در نشست خبری با امیرعبداللهیان در دمشق گفت: ایران جزو اولین کشورهایی بود که در عملیات جستجو و نجات پس از زلزله کمک کرد و اولین هواپیماهای کمک‌های اولیه وارد شده به سوریه ایرانی بود.

مقداد تاکید کرد که سوریه و ایران طرح یهودی سازی جولان اشغالی سوریه و تمام جنایات اشغالگر اسرائیل در حق فلسطینیان محکوم می کنند.

المقداد افزود: اولویت مشترک ما مبنی بر اهمیت خروج نیروهای خارجی غیرقانونی از خاک سوریه و ادامه جنگ با تروریسم است.

المقداد تاکید کرد که هماهنگی بین دو کشور ما در بالاترین سطوح ادامه دارد و ما اتفاق نظر داریم که ثبات در منطقه با حضور اشغالگران خارجی در اراضی سوریه محقق نمی شود و تحریم غیرقانونی غرب علیه سوریه مانع تلاش دولت برای مقابله با پیامدهای زلزله شد.

پایان پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »