... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - 0:30 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

با افزایش تنش، نتانیاهو به کاخ سفید سفر نمی کند

روابط آمریکا و اسرائیل همچنان نزدیک است. ایالات متحده از دیرباز حامی اصلی اسرائیل بوده و سالانه بیش از 3 میلیارد دلار کمک نظامی ارسال می کند.

سباست شرق _ رویترز نوشت: با گذشت ۱۱ هفته از سومین دوره «بنیامین نتانیاهو» ، نخست وزیری اسرائیل، هنوز از وی در کاخ سفید استقبالی صورت نگرفته است، این مسئله نشان دهنده نارضایتی آشکار ایالات متحده از سیاست های دولت دست راستی بنیامین نتانیاهو است.

بر اساس بررسی رویترز از بازدیدهای رسمی که به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمی گردد، اکثر رهبران جدید اسرائیل از ایالات متحده بازدید کرده اند یا با رئیس جمهور در این مقطع در دوران نخست وزیری خود ملاقات کرده اند. تنها دو نفر از ۱۳ نخست وزیر قبلی که در راس دولت جدید بودند، بیشتر منتظر ماندند.

با این حال، کاخ سفید تایید نکرد که بنیامین نتانیاهو هنوز دعوت نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه، رویترز را برای کسب اطلاعات در مورد برنامه سفر نخست وزیر، به دولت اسرائیل ارجاع داد، با این حال، سفارت اسرائیل در واشنگتن از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

از آغاز سال جاری، تظاهرکنندگان خیابان‌های اسرائیل را در اعتراض به طرح دولت برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی، که منتقدان می‌گویند، کنترل ائتلاف دولتی را حذف می‌کند، پر کرده‌اند.

در بحبوحه تشدید خشونت در کرانه باختری، اقدام دولت دست راستی مبنی بر مجوز دادن به پاسگاه های شهرک نشینان و اظهارات تحریک آمیز یکی از اعضای کابینه نتانیاهو که مسئولیتی در مورد شهرک های یهودی نشین دارد، انتقاد مقامات آمریکایی، از جمله لوید آستین، وزیر دفاع را در جریان سفر هفته گذشته خود به اسرائیل، برانگیخته است .

اما روابط آمریکا و اسرائیل همچنان نزدیک است. ایالات متحده از دیرباز حامی اصلی اسرائیل بوده و سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار کمک نظامی ارسال می کند.

رئیس جمهور جو بایدن دهه هاست که نتانیاهو را می شناسد، این دو تلفنی با هم صحبت کرده اند و مقامات ارشد هر دو کشور از زمان تشکیل دولت نتانیاهو در دسامبر، علیرغم بحران سیاسی پیچیده اسرائیل، دیدارهایی داشته است.

اما عدم دعوت و بازدید نتانیاهو از کاخ سفید هم بر تمایل دولت بایدن برای مشاهده سیاست‌های متفاوت در اسرائیل و هم آنچه که منتقدان می‌گویند بی‌میلی برای برداشتن گام‌های قوی‌تر است، تأکید می‌کند.

سارا یرکس، یکی از اعضای ارشد مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی که قبلاً در وزارت امور خارجه در مورد سیاست‌گذاری در قبال اسرائیل و فلسطینی‌ها کار می‌کرد، گفت: اظهارات ایالات متحده در مورد رویدادهای اسرائیل اغلب شامل «زبان ناامیدکننده‌ای» است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که دولت بایدن گفتگوهای آرام را به انتقاد عمومی ترجیح می دهد، به ویژه وقتی صحبت از بحران در مورد پیشنهاد اصلاحات قضایی اسرائیل می شود.

این مقام گفت: «هر چیزی که ما در مورد پیشنهادات خاص بگوییم، پتانسیل آن را دارد که عمیقاً نتیجه معکوس داشته باشد.

کریس مورفی، یکی از اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، گفت که امیدوار است دولت با پیامی روشن به اسرائیل ادامه دهد.

 وی گفت: «مطمئناً مایلم دولت پیامی قوی ارسال کند مبنی بر اینکه ما باید حمایت خود را از یک کشور در آینده فلسطین حفظ کنیم و تصمیماتی که دولت نتانیاهو در حال حاضر اتخاذ می کند، این آینده را تا حد زیادی به خطر می اندازد.

از سویی دیگر ، گروه جداگانه‌ای متشکل از ۹۲ قانون‌گذار مترقی در نامه‌ای به بایدن ضمن هشدار در این رابطه گفتند که اصلاحات قضایی می‌تواند به کسانی که در اسرائیل طرفدار الحاق کرانه باختری هستند، قدرت دهد، «چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی را تضعیف کند و موجودیت اسرائیل را به‌عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک تهدید کند. ”

رهبران ایالات متحده از زمانی که جیمز بیکر، وزیر امور خارجه در سال ۱۹۸۹، به این کشور توصیه کرد از اقدام به سمت الحاق سرزمین فلسطین و گسترش شهرک‌سازی‌ها خودداری کند، به ندرت از سیاست‌های اسرائیل انتقاد کرده‌اند. بیکر بعداً نتانیاهو را که در آن زمان معاون وزیر امور خارجه بود، پس از انتقاد از سیاست آمریکا در قبال اسرائیل، از حضور در وزارت امور خارجه منع کرد.

با این حال، بایدن دموکرات، که خود را صهیونیست توصیف می‌کند، می‌گوید حمایت آمریکا از اسرائیل «آهنین» است.

دنیس راس، مذاکره کننده کهنه کار آمریکا برای صلح خاورمیانه که اکنون در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است، گفت: “غرایز شخصی بایدن به گونه ای است که برای او بسیار دشوار است که بخواهد موضعی بسیار سخت در قبال اسرائیل اتخاذ کند.”

او ترجیح می دهد خاورمیانه را در یک جعبه داشته باشد تا بتواند تنها بر روسیه، اوکراین و چین تمرکز کند. متأسفانه، خاورمیانه راهی برای تحمیل خود دارد، مگر اینکه به اندازه کافی برای مدیریت محیط پیرامون ، تلاش کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »