... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - 4:09 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تصمیم عربستان برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای

روابط رو به رشد ریاض با پکن نگرانی های امنیتی را در واشنگتن، متحد سنتی آن افزایش داده است. واشنگتن می گوید تلاش های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

سیاست شرق _ کابینه عربستان سعودی، روز چهارشنبه، تصمیم برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد، تا ریاض به رغم نگرانی های امنیتی آمریکا، شراکت بلندمدتی را با چین ایجاد کند.

خبرگزاری دولتی عربستان(واس) اعلام کرد، عربستان سعودی مصوبه ای را برای اعطای وضعیت« شریک گفتگو » در سازمان همکاری شانگهای (SCO) به پادشاهی تصویب کرده است.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

جمهوری اسلامی ایران نیز سال گذشته اسنادی را برای عضویت کامل در آن  امضا کرد .

منابعی به رویترز گفته اند که پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در دسامبر گذشته مورد بحث قرار گرفت.

آنها گفتند که وضعیت «شریک گفتگو» اولین گام در داخل سازمان قبل از اعطای عضویت کامل پادشاهی در میان مدت خواهد بود.

این تصمیم به دنبال اعلامیه عربستان سعودی (۲۲۲۲.SE) بود که سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین را در روز سه شنبه با نهایی کردن یک سرمایه گذاری مشترک برنامه ریزی شده در شمال شرق چین و به دست آوردن سهام در یک گروه پتروشیمی خصوصی افزایش داد.

بنا به گزارش رویترز، روابط رو به رشد ریاض با پکن نگرانی های امنیتی را در واشنگتن، متحد سنتی آن افزایش داده است. واشنگتن می گوید تلاش های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نگرانی خود را در مورد آنچه به عنوان خروج از منطقه توسط ایالات متحده می دانند، ابراز کرده اند و به سمت تنوع بخشیدن به شرکای خود حرکت کرده اند. با این حال واشنگتن می گوید یک شریک فعال در منطقه باقی خواهد ماند.

کشورهای عضو این سازمان در نظر دارند در ماه اوت (مرداد_شهریور) سال جاری یک “مانور ضد تروریسم” مشترک در منطقه چلیابینسک روسیه برگزار کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »