... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - 10:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

یک مسلمان ، نخست وزیر و رییس دولت محلی اسکاتلند شد

پارلمان اسکاتلند روز سه‌شنبه «حمزه یوسف» را به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب کرد تا نخستین مسلمانی باشد که این پست را در اسکاتلند بدست می‌آورد

سیاست شرق _ پارلمان اسکاتلند، روز سه‌شنبه «حمزه یوسف»، رهبر حزب ملی اسکاتلند را به عنوان نخست وزیر و رییس دولت محلی ،انتخاب و سوگند یاد کرد تا نخستین مسلمانی باشد که این پست را در اسکاتلند بدست می‌آورد.

حمزه یوسف، پس از ادای سوگند و وفاداری به پادشاه، به طور قانونی به عنوان ششمین وزیر اول (نخست وزیر) اسکاتلند و اولین نخست وزیر مسلمان سوگند یاد کرد و پس از هشت سال جایگزین نیکولا استورجن شد.

وی پس از یک رقابت شدید بین نامزدها ،روز دوشنبه هفتم فروردین با کسب بيشترين رای اعضای حزب ملی اسکاتلند، به رهبری این حزب رسید.حمزه یوسف در انتخابات مجلس محلی اسکاتلند با کسب ۷۱ رای از ۱۲۹ رای نمایندگان این مجلس‏، به طور رسمی وزیر اول اسکاتلند شد.

او از مخالفان نظام سلطنتی بریتانیاست و در این کارزار نیز تاکید کرد که این نظام باید برچیده شود.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ درصد به استقلال اسکاتلند و ۵۵ درصد علیه آن رای دادند. در همه‌پرسی مربوط به برگزیت بخش اعظم مردم اسکاتلند با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف بودند و عملکرد بهتر دولت محلی اسکاتلند در مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ حمایت از استقلال را افزایش داد.


در این مراسم که در مجلس در ادینبورگ برگزار شد، آقای یوسف جوانترین فرد و اولین فردی از یک پیشینه قومی اقلیت بود که در جلسه روز سه‌شنبه به عنوان وزیر اعظم و رئیس دولت محلی اسکاتلند، از روز چهارشنبه، کار خود را آغاز کرد….

وی در سال ۱۹۸۵ در شهر گلاسکو از پدری پاکستانی و مادری از کنیا که در سال ۱۹۶۰ به اسکاتلند مهاجرت کرده بودند، به دنیا آمد.

وی دارای مدرک در رشته علوم سیاسی بوده و در سال ۲۰۰۷ مدرک کارشناسی ارشد را بدست آورد. وی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ به عنوان نماینده در پارلمان اسکاتلند حضور یافت.

حمزه یوسف از سال ۲۰۱۲ در چند پست وزارتی در دولت اسکاتلند به فعالیت پرداخت و از سال ۲۰۱۸ به عنوان وزیر دادگستری در هیئت وزیران حضور یافت. 

وی همچنین در می ۲۰۲۱ به عنوان وزیر بهداشت و امور اجتماعی در هیئت وزیران مشغول فعالیت شد.

حمزه یوسف به رهبری حزبی رسید که هویت و هدف استراتژیک آن پایان دادن به حدود سه قرن اتحاد اسکاتلند و انگلیس در چارچوب کشور واحدی به نام بریتانیاست.

تصویر یوسف در حال برگزاری نماز جماعت در شبکه توئیتر با واکنش های زیادی مواجه شده است. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »