... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - 0:11 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

یک وب‌سایت اسرائیلی محتوای نامه‌ بایدن به نتانیاهو را فاش کرد

رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که قصد ندارد در کوتاه مدت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند.

سیاست شرق _ وب‌سایت اسرائیلی Walla خبری را منتشر کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به بنیامین نتانیاهو ،نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی ، پس از برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع کابینه وی، نامه ای ارسال کرده بود.

به نقل از الجزیره ، این نامه در حالی ارسال شده است که قانونگذاران دموکرات ایالات متحده نیز، از دولت بایدن خواسته اند تا سیاست خود را در مورد جنبه های حمایت از اسرائیل بازنگری کند.

این وب سایت اسرائیلی به نقل از منابع رسمی اعلام کرد که بایدن پیام شخصی و محرمانه ای را ارسال کرد که توسط توماس نایدس سفیر آمریکا در اسرائیل منتقل شد و خشم کاخ سفید را از برکناری گالانت توسط نتانیاهو ابراز کرده است.

این منابع اشاره کردند که بایدن – با یک لحن تند – از نتانیاهو خواهان پس گرفتن فوری اصلاحات قضایی شده است.

والا خاطرنشان کرد که برکناری وزیر دفاع منجر به تنش با واشنگتن شده است تا پیام های محکمی ارسال کند مبنی بر اینکه دولت ایالات متحده از نتانیاهو انتظار دارد فورا قوانین قضایی را متوقف کند.

منابعی به این وبسایت اطلاع دادند که مشاوران بایدن گزینه هایی برای اعمال فشار بر نتانیاهو مشخص نموده اند، از جمله لغو شرکت نتانیاهو در کنفرانس دموکراسی که امروز در واشنگتن برگزار شد، اما پس از سخنرانی نتانیاهو که در آن او تعلیق اصلاحیه قضایی و آغاز مذاکرات با مخالفان را اعلام کرد، این گزینه ها منتفی شدند.

والا گفته بود که مقامات آمریکایی به نتانیاهو و نزدیکان او نسبت به تحریک بایدن هشدار داده بودند.

این مقامات اعلام کردند که هشدار آنها به نتانیاهو به طور خاص ناشی از این واقعیت است که بایدن خود را صهیونیست تعریف می کند و خطوط قرمزی در این رابطه دارد.

پس از اعتراضاتی که با اعلام اعتصاب عمومی به اوج خود رسید، نتانیاهو شامگاه دوشنبه از تعلیق لایحه «اصلاح قوه قضاییه» و وارد شدن به مذاکره با مخالفان درباره آن خبر داد که عملا از عصر دیروز آغاز شد.

در همین حال، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش برای کاهش تنش با واشنگتن، اظهارات خود را پس گرفت و فشارهای آمریکا بر دولتش را رد کرد.

نتانیاهو در سخنرانی خود در کنفرانس دموکراسی در واشنگتن گفت که ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیرغم اختلافات گاه و بیگاه بین آنها، تزلزل ناپذیر است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که نتانیاهو به اعضای دولت خود دستور داده است که در مورد اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص اصلاحات قضایی اظهار نظر نکنند.

بایدن از وضعیت اسرائیل ابراز نگرانی کرده و گفته بود که نگران است و نمی‌تواند به این مسیر ادامه دهد.

بایدن از نتانیاهو خواست تا یک راه حل واقعی پیدا کند، پیش نویس اصلاحات قضایی را کنار بگذارد و راه حلی برای وضعیت دشوار داخلی اسراییل ،به قول خودش ارائه دهد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اشاره کرد که قصد ندارد در کوتاه مدت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند.

درخواست دموکرات ها از بایدن

در همین حال، خبرگزاری الجزیره پیش نویس نامه ای را در میان قانونگذاران دموکرات کنگره به دست آورد ، که از بایدن و وزیر امور خارجه اش آنتونی بلینکن خواسته اند که فوراً بررسی کنند که آیا اسرائیل از تسلیحات آمریکایی برخلاف قوانین فعلی واشنگتن استفاده می کند یا خیر.

این پیش نویس از دولت بایدن می خواهد تا در سیاست ایالات متحده با به رسمیت شناختن تشدید خشونت، الحاق اراضی و بی توجهی به حقوق فلسطینیان، تغییری ایجاد کند.

در این نامه همچنین از قانونگذاران دموکرات در کنگره خواسته شده است تا اطمینان حاصل کنند که پول مالیات دهندگان ایالات متحده از پروژه های شهرک سازی “غیرقانونی” حمایت نمی کند.

همچنین از دولت ایالات متحده می خواهد که با تقویت نظارت مالی و پیگیری، اطمینان حاصل کند که تمام حمایت های آتی از اسرائیل – از جمله تسلیحات و تجهیزات – برای نقض حقوق بشر استفاده نمی شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »