... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 2:41 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
بر اساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم:

هزینه نظامی آمریکا در ۲٠۲۲، بیشتر از مجموع ۱٠ کشور بعد از خود/ ایران در رده ۳۴

ایالات متحده همچنان در صدر جدول قرار دارد و سال گذشته 877 میلیارد دلار هزینه کرده است. این بیشتر از مجموع 10 کشور بعدی بود.

سیاست شرق _ بر اساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، هزینه های نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲، بیشتر از مجموع ۱۰ کشور بعدی خود بوده است.

به نقل از ایسوس، بر اساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، کشورهای سراسر جهان در مجموع 2.24 تریلیون دلار در سال گذشته برای ارتش خود هزینه کردند که ۳.۷ درصد نسبت به رکورد قبلی سال گذشته افزایش یافته است.

تصویر بزرگ: بسیاری از بزرگترین افزایش ها در اروپا رخ داد، زیرا کشورها به حمله روسیه به اوکراین پاسخ دادند. ایالات متحده همچنان در صدر جدول قرار دارد و سال گذشته ۸۷۷ میلیارد دلار هزینه کرده است. این بیشتر از مجموع ۱۰ کشور بعدی بود.

  • هزینه‌های ایالات متحده نسبت به سال ۲۰۲۱ فقط اندکی افزایش یافت، حتی زمانی که کمک‌های نظامی مستقیم به اوکراین را حدود ۲۰ میلیارد دلار در نظر گرفت. بر اساس داده های SIPRI، بودجه نظامی چین در بیست و هشتمین افزایش سالانه متوالی پکن ۴ درصد رشد کرد.
  • روسیه در سال گذشته هزینه های خود را با ۹ درصد افزایش به ۸۶ میلیارد دلار رساند. در همین حال، اوکراین (۴۴ میلیارد دلار) هزینه‌های خود را با افزایش ۶۴۰ درصدی افزایش داد و از رتبه ۳۶ به ۱۱ در فهرست سالانه SIPRI از ۴۰ بزرگترین هزینه کننده رفت.

پس از آن هند (۸۱ میلیارد دلار) و عربستان سعودی (۷۵ میلیارد دلار) قرار گرفتند که هر دو در سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی بیشتر از سال قبل هزینه کردند.

  • بقیه ۱۵ کشور برتر عمدتاً متشکل از متحدان ایالات متحده مانند بریتانیا (۶۹ میلیارد دلار)، آلمان (۵۹ میلیارد دلار)، ژاپن (۴۶ میلیارد دلار)، کره جنوبی (۴۶ میلیارد دلار)، استرالیا (۳۲ میلیارد دلار) و اسرائیل (۲۳ میلیارد دلار) هستند. ).
  • ایران (۷ میلیارد دلار)، تنها کشوری که پس از چین و روسیه در میان ۴۰ کشور اول قرار دارد، دارای روابط خصمانه با ایالات متحده است، بین بلژیک و سوئیس در رده سی و چهارم قرار دارد.

بزرگنمایی: چندین کشور در اروپا از جمله لهستان (+۱۱%)، سوئد (+۱۲%) و هلند (+۱۲%)، در سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین، هزینه‌های خود را افزایش دادند.

  • در حالی که هزینه های اروپا به طور قابل توجهی افزایش یافت، این افزایش ها یکسان نبود. هزینه های نظامی در فرانسه ثابت بود و در واقع در ایتالیا با تنظیم تورم کاهش یافت. اکثر متحدان کمتر از هدف هزینه ناتو یعنی ۲ درصد تولید ناخالص داخلی باقی می مانند، اگرچه بسیاری (از جمله ایتالیا) برنامه هایی برای رسیدن به این هدف دارند.
  • هزینه های نظامی در تایوان (۱۳ میلیارد دلار) در سال گذشته اندکی افزایش یافت، اما با وجود نگرانی های فزاینده از تهاجم چین، تنها در ۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی باقی می ماند.
  • در میان ۴۰ سرمایه‌گذار بزرگ، کشورهای خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی (۷.۴ درصد) و قطر (۷.۰ درصد) بالاترین سهم تولید ناخالص داخلی را صرف ارتش خود کردند، به استثنای اوکراین (۳۴ درصد).
  • در غیر این صورت، تنها روسیه (۴.۱%)، اسرائیل (۴.۵%)، الجزایر (۴.۸%) و یونان (۳.۷%) درصد بیشتری از تولید ناخالص داخلی را نسبت به ایالات متحده (۳.۵%) هزینه کردند.

طرف دیگر: کمتر از ۱٪ از هزینه های نظامی جهانی در جنوب صحرای آفریقا انجام شد – تنها منطقه ای که در آن هزینه ها در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

  • بزرگترین هزینه کننده در منطقه، نیجریه (۳.۱ میلیارد دلار)، پس از افزایش گسترده آن در سال ۲۰۲۱ برای مبارزه با گروه های شورشی مانند بوکوحرام، هزینه های خود را ۳۸ درصد کاهش داد. سال گذشته، دولت سهم بزرگی از هزینه های اختیاری را برای امدادرسانی به سیل اختصاص داد.
  • ایالات متحده در سال گذشته ۹۱ درصد از کل هزینه های نظامی در قاره آمریکا را به خود اختصاص داده است، در حالی که سایر کشورهای بزرگ منطقه مانند مکزیک (۰.۶٪) معمولاً به نسبت تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از میانگین جهانی هزینه می کنند.

روند: هزینه های نظامی جهانی از سال ۲۰۱۵ هر سال افزایش یافته است و در سال گذشته ۱۹ درصد بیشتر از ۱۰ سال قبل بوده است، با توجه به تورم. افزایش واقعی ۳.۷ درصدی یکی از جهش‌های بزرگ‌تر اخیر نسبت به سال گذشته بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »