... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 11:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: با یورش نیروهای ترکیه، رهبر داعش، جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد

نمایی از خانه آسیب دیده زلزله که در آن نیروهای اطلاعاتی ترکیه ادعا می کنند رهبر داعش «ابوحسین القرشی» را در جیندیرس سوریه در ۱ مه ۲۰۲۳ کشته اند

سیاست شرق _ یک مقام ارشد امنیتی ترکیه گفت که حکومت شش ماهه «ابوحسین القرشی»، رهبر داعش، زمانی پایان یافت که وی پس از امتناع از تسلیم شدن، یک جلیقه انتحاری را در جریان یورش نیروهای ویژه ترکیه در شمال غرب سوریه، در روز شنبه منفجر کرد.

به نقل از رویترز،«قرشی» سومین رهبر داعش که از سال ۲۰۱۹ با منفجر کردن جلیقه انفجاری جان خود را از دست می دهد، گروهی که زمانی از طریق کنترل خود بر یک سوم عراق و سوریه، بر میلیون ها نفر حکومت می کرد اما اکنون مجبور به فعالیت زیرزمینی شده است.

این مقام امنیتی ترکیه گفت که در این حمله چهار ساعته که توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) هدایت می شد، نیروهای ویژه وارد عمل شدند، ولی رهبر داعش، پیش از دستگیری، خود را منفجر کرد. مخفیگاه وی در ساختمانی دو طبقه در نزدیکی شهر جانداریس سوریه بود.

دو منبع امنیتی سوری گفتند که گروه‌های مسلح سوری تحت حمایت ترکیه مخفی گاه او را در منطقه مشخص کردند، در حالی که نیروهای ویژه ترکیه که به گفته یک منبع پیشتر با خودروهای زرهی وارد سوریه شده‌اند، به خانه یورش بردند.

MIT از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه، به این عملیات اشاره کرده بود.

این مقام گفت که MIT مدت طولانی بود قریشی را تعقیب می کرد، پس از اینکه مشخص شد وی به زودی به محل زندگی خود خواهد رفت، عملیات مخفیانه را انجام داد و افزود که قرشی وقتی متوجه شد که دستگیر خواهد شد، جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد.

این منبع گفت که درخواست هایی از قرشی برای تسلیم شدن وجود داشت اما وی پاسخی دریافت نکرد.

قریشی مانند سلف خود هرگز سخنرانی عمومی نکرد و این نشان می‌دهد که از زمانی که ابوبکر البغدادی، رهبر سابق این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۴ برای اعلام خلافت خود بر منبر مسجدی شلوغ در عراق بالا رفت، تا چه حد دامنه نفوذ این گروه کاهش یافته است.

بنا به همین گزارش، این منطقه پس از شکست این گروه در عراق در سال ۲۰۱۷ و سوریه در سال ۲۰۱۹، به مهم‌ترین پناهگاه امن داعش در منطقه تبدیل شده است و اعضا و حامیان آن از مرز ۶۰۰ کیلومتری (۳۷۰ مایلی) عراق و سوریه عبور کردند.

بنا به گزارشات مختلف، سلول‌های مخفی زیادی در این مناطق وجود دارد که می‌توانند ورود بیشتر مقامات داعش به این مناطق را تسهیل کنند و پست‌های بازرسی زیادی وجود دارد که می‌توانند برای عبور آسان از آنها پول بپردازند.

یک مقام اطلاعاتی عراق گفت: تنها پناهگاه امن برای سرکردگان ارشد داعش در سوریه و به ویژه در مناطق هم مرز با ترکیه است.

به گفته این منبع و یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی عراق که بر فعالیت‌های رهبران کلیدی داعش در عراق، سوریه و ترکیه متمرکز بود، همکاری اطلاعاتی عراق با ترکیه نقش مهمی در عملیات‌های اخیر برای هدف قرار دادن اعضای ارشد داعش ایفا کرد.

این همکاری به ترکیه کمک کرد تا مکان تقریبی قرشی در سوریه را تعیین کند.

 آنها گفتند که ترکیه ورود ماموران عراقی به شمال غرب سوریه را تسهیل کرده است که سپس خالد الجبوری، رهبر ارشد داعش را از ترکیه به سوریه کشاند و در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در ماه گذشته کشته شد.

این منابع گفتند که در جریان این عملیات، گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه دو عضو داعش مستقر در عفرین و روستایی در نزدیکی جندریس را که قصد داشتند پیام قرشی را به جبوری ارائه دهند، بازداشت کردند.

این منبع گفت که ایالات متحده همچنین به ارائه اطلاعات به دست آمده توسط سیستم های پیشرفته ای که می تواند ارتباطات داعش در سوریه را رهگیری کند، کمک کرده است.

با رفتن قرشی، تحلیلگران انتظار دارند که داعش در نهایت رهبر جدیدی را معرفی کند.

او چهارمین نفر در چند سال اخیر خواهد بود و ریاست گروهی را بر عهده خواهد داشت که کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های خود در مناطقی که عمدتاً در خاورمیانه و آفریقا فعالیت می‌کنند، داشته است.

مقامات اطلاعاتی عراق گفتند که رهبر جدید داعش احتمالاً مانند اسلاف خود یک عراقی خواهد بود، اما تعداد انگشت شماری از رهبران باقی مانده اند که واجد شرایط به عهده گرفتن این نقش هستند که سه نفر از آنها برای اطلاعات عراق شناخته شده بودند.

حسن حسن، نویسنده کتابی درباره داعش و سردبیر مجله New Lines که کارهایی را در مورد این گروه منتشر می‌کند، گفت که داعش قبلاً پروفایل‌های رهبری ایجاد کرده بود تا پیروان خود را برای جانشینی آماده کند اما در سال‌های اخیر نتوانسته بود این کار را انجام دهند.

او به رویترز گفت: «داعش دیگر از آن دسته از رهبران معتبری برخوردار نیست که بتواند حداقل در داخل تبلیغ کند، و وضعیت امنیتی نیز برای آن پیچیده‌تر شده است که نمی‌تواند این جنبه را در اولویت قرار دهد».

او گفت: «آخرین رهبر حتی برای اطلاعات عراق و آمریکا سخت‌ترین حدس‌زنی بود، و این در مورد آینده بیشتر صدق می‌کند».

تاکنون، داعش کشته شدن سرکرده خود را تایید یا اظهار نظری نکرده است.

شبه نظامیان داعش به حملات پراکنده خود ادامه می دهند و گزارش سازمان ملل که در ماه فوریه منتشر شد، می گوید تخمین زده می شود که داعش ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ عضو و حامی دارد که بین سوریه و عراق پخش شده اند که تقریباً نیمی از آنها جنگجو هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »