... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 1:45 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

روز معلم گرامیباد…

شهید مطهری: معلمی شغل یا حرفه نیست ، معلمی تعهد و عشق است، معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک شما معلمان دلسوز و بزرگ نهفته است .

سیاست شرق _ شاید تاکنون فکر کرده اید که چه کسی در شکل گیری شخصیت شما بیشتر موثر بوده است ؟ والدین، سایر اعضای خانواده یا دیگران ؟ احتمالاً برای بسیاری از افراد، چنین فردی در صدر فهرست قرار دارند. اما یک «مقام دومی»، نزدیک به احتمال زیاد، به یکی از معلمان ما می رسد که شاید در یکی از دوره های تحصیلی، روی ما تاثیرگذار بوده است. برخی از تاثیرگذارترین و موفق ترین افراد جهان در دوران کودکی خود معلمی داشتند، که اینچنین بود.

معلمان پشت سر افراد مشهور

فرد رایت، معلم ریاضیات بیل گیتس، از او خواست تا کمی بیشتر به خودش فشار بیاورد. شاید به همین دلیل است که بنیانگذار مایکروسافت، گاهی به جای اینکه بعد از کار، به خانه برود، زیر میزش در دفتر می خوابید. و معلمش، به او کمک کرد تا پسر مدرسه‌ای که گاهی گوشه‌گیر بود، به ستاره نمایش مدرسه تبدیل شود و عشق به بهتر بودن را کشف کند، گیتس بارها از معلمانش تشکر کرد و خود را قدردان آنها دانست.

معلم، می تواند به دانش آموزش چنین القا کند که او تنها نیست و مسیر زندگی او را، چنان تغییر دهد تا «احساس کند، می‌تواند دنیا را تصاحب و بر بسیاری از مشکلاتش غلبه کند!»، آنها می توانند جرقه ای برای یادگیری و تحول در زندگی دانش آموز ایجاد کنند که از آن به بعد، شاهد پیشرفت او باشند.

لذا، توحه و تمرکز بر معلمان و اساتید دانشگاه، می تواند نقش آنها را در فرهنگ عمومی جامعه و آینده هر کشوری را، پررنگ تر و مشخص تر نماید، «روز معلم» نیز، به منظور افزایش آگاهی بخشی در مورد اهمیت نقش معلمان در جوامع مختلف است. آنها زندگی خود را وقف آموزش می کنند، اغلب آنها با دستمزد بسیار پایین، اما بر یادگیری و رشد کودکان و تبدیل شدن آنها به افرادی باسواد تأثیر می گذارند.

 تاریخچه روز جهانی معلم

در کشورهای مختلف جهان ، روزی خاص را به افتخار معلمان، روز معلم نامگذاری شده است. این ایده در قرن نوزدهم، زمانی که معلمان محلی مورد تقدیر قرار گرفتند، رایج شد. هرچند در تاریخ های مختلف اتفاق افتاد، اما یک چیز مشترک دارند:«تجلیل و قدردانی از معلمان!»

با این حال، با تصویب و اعلام یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، اولین روز جهانی معلم، در ۵ اکتبر ۱۹۹۴ جشن گرفته شد. مراسم مختلفی برای تجلیل از معلمان در کشورهای مختلف جهان برگزار شد که حتی از انتظارات اولیه فراتر رفت. برای چنین روزی، در بسیاری از کشورها مسابقاتی را برگزار می کنند و در آن روز مربیان ویژه را، برای کسب عنوان مهم «معلم سال» نامزد می کنند.

در ایران، «۱۲ اردیبهشت»، همزمان با روز شهادت استاد حوزه و دانشگاه،«مرتضی مطهری»، روز معلم نامگذاری شده است.

 شهید مطهری در خصوص مقام معلم چنین گفتند: «معلمی شغل یا حرفه نیست ، معلمی تعهد و عشق است، معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک شما معلمان دلسوز و بزرگ نهفته است .

پس معلمی نه تنها شغل نیست بلکه عرصه و میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن است، یاد دادن آنچه را که برای پیشرفت و بزرگ شدن یک شاگرد و دانش آموز لازم است؛ معلمان با اعمال و رفتاری که انجام می دهند روی ما تأثیر می گذارند و این تأثیر باعث می شود که آن اعمال را از آنها یاد بگیریم .»

معلمی واژه ای است مقدس که پیامبران ما برای عمل به مأموریت خود و ابلاغ وحی به مردم ، این منصب را دارا بوده اند .»

روز جهانی معلم، اکنون در بیش از ۱٠٠ کشور جهان جشن گرفته و در این روز، از معلمان قدردانی می شود.
درگیر شدن با روز جهانی معلم بسیار سرگرم کننده است و می تواند بسیار ساده نیز باشد! این ایده ها را برای تجلیل از معلمان امتحان کنید، یا ایده های خلاقانه دیگری ارائه دهید:

به معلم خود بگویید “متشکرم”

ده ها راه ممکن وجود دارد تا به معلم خود بگوید چقدر قدردان او هستید. می توان با ارسال یک پیام متنی یا تصویری، دادن کارت یا هدیه ای خاص به آنها تا نوشتن شعر یا خلق یک اثر هنری، از معلم خود قدردانی نمود. معلمان وقتی ببینند دانش آموزانشان چیزی یاد می گیرند و کارشان بیهوده نیست، خوشحال می شوند و این بهترین هدیه، در مقابل تلاش خالصانه آنهاست.

 مهمانی برای معلمان عالی برپا کنید

حتی والدین در مدارس می توانند با برگزاری یک پذیرایی ساده با شیرینی، از مربیان فرزندانشان تشکر کنند. ایده های مختلفی در این رابطه وجود دارد، این می تواند یک هدیه تهیه شده توسط دانش آموزان (نقاشی، شعر و…) نیز باشد.

کمک مالی به سازمان آموزش و پرورش

بسیاری از سازمان های مردم نهاد و شرکت های خصوصی برای کمک به معلمان، به ویژه آنهایی که در مناطق محروم کار می کنند، می توانند موثر باشند و با اهدای کمک مالی به افتخار یک معلم محبوب، در این کار خیر و فرهنگی سهیم شوند.

از معلمان تجلیل کنید

هزاران داستان، از افراد مشهور و مردم عادی در سراسر جهان، درباره نقش معلمان وجود دارد. به همین دلیل است که  یونسکو از ما می خواهد که به یاد داشته باشیم که آموزش یک حقوق اساسی بشر است و هر کودک باید آموزش رایگان داشته باشد. یونسکو امیدوار است تا سال ۲٠۳٠ تعداد ۶۹ میلیون معلم جدید تربیت شوند تا همه بتوانند به مدرسه بروند، زیرا متأسفانه، ۲۶۴ میلیون کودک در جهان امروز به دلیل کمبود معلم کافی در مدرسه نیستند. این کودکان اغلب در مکان‌هایی هستند که زندگی بسیار دشواری دارند، زیرا در مناطق فقیرنشین یا دور از شهرها و شهرک‌ها زندگی می‌کنند، یا از جنگ در کشورهای خود در رنج یا فرار کرده اند.

بنابراین، اگر معلمی دارید، یکی از خوش شانس‌ها هستید. یک روز، احتمالاً به زندگی خود، موفقیت های خود، رویاهایی که به حقیقت پیوسته اید یا چیزهای دشواری که جان سالم به در برده اید نگاه خواهید کرد. این احتمال وجود دارد که متوجه شوید سخنان یک معلم به شما در رسیدن به این چیزها کمک کرده است. شاید شما از قبل بدانید که آن معلم چه کسی خواهد بود. چرا امروز در روز جهانی معلم آنها را پیدا نمی کنید و از آنها تشکر نمی کنید؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »