... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 8:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

حضور رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع در رژه روز پیروزی در مسکو

در بیشتر موارد، هفت رهبر که از مسکو دیدن کردند، نماینده جمهوری‌های شوروی سابق هستند که سیاست خارجی آنها چندان تحت سلطه گرایش‌های طرفدار اروپا نیست، و برعکس، بیشتر به سمت روسیه یا چین گرایش دارند.

سیاست شرق _ خبرگزاری تاس نوشت: حضور هفت نفر از نه رهبر کشورهای مستقل مشترک المنافع در رژه روز پیروزی در روز سه شنبه، در مسکو، به عنوان موفقیتی برای سیاست خارجی روسیه تلقی می شود. 

 هفت تن از نه رهبر کشورهای مستقل مشترک المنافع، برای رژه سنتی روز پیروزی در میدان سرخ در ۹ مه(۱۹ اردیبهشت) از مسکو بازدید کردند.

۹ مقام حاضر در این مراسم عبارتند از قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، رئیس جمهور قرقیزستان صدیر جپاروف، رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان، رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف، سردار بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان.

تنها دو تن از رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع، یعنی الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و مایا سندو، رئیس جمهور مولداوی، حضور نداشتند، که جای تعجب نداشت. روابط مسکو با کیشینو از زمان آغاز درگیری در اوکراین به شدت بدتر شده است.

 در حالی که پلیس مولداوی در حال مصادره نمادهای پیروزی از شهروندان این کشور بود که روز سه شنبه پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را جشن می گرفتند، سرنوشت نیروهای حافظ صلح روسی در جمهوری غیر رسمی (خودخوانده) ترانس نیستریا زیر سوال است. 

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز نتوانست به مسکو بیاید زیرا قرار بود در رویدادهای باکو در روزهای ۹ تا ۱٠ مه به مناسبت صدمین سالگرد پدر و سلف خود، حیدر علی اف، شرکت کند.

دیمیتری اوفیتسروف بلسکی، محقق ارشد موسسه آکادمی علوم روسیه گفت: حضور غیرمنتظره چنین تعداد قابل توجهی از رهبران خارجی در رژه روز پیروزی امسال نشان داد که آنها به دنبال تقویت روابط همکاری کشورهای متبوع خود با روسیه هستند.

در مراسم سال گذشته، هیچ برنامه‌ای برای حضور گسترده رهبران خارجی وجود نداشت، اما اکنون وضعیت تغییر کرده است، که به گفته ایوان کونوالوف، مدیر توسعه در بنیاد ارتقای فناوری‌های قرن بیست و یکم، شواهد زیادی ارائه می‌کند که غرب تلاش ها برای منزوی کردن روسیه از متحدان CIS شکست خورده است. این کارشناس همچنین نشان می دهد که رهبران هفت کشور CIS در ارزیابی خود از روند عملیات ویژه روسیه بی طرف هستند.

در بیشتر موارد، هفت رهبر که از مسکو دیدن کردند، نماینده جمهوری‌های شوروی سابق هستند که سیاست خارجی آنها چندان تحت سلطه گرایش‌های طرفدار اروپا نیست، و برعکس، بیشتر به سمت روسیه یا چین گرایش دارند.

الکساندر کاراوایف، محقق موسسه اقتصاد آکادمی علوم روسیه که در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی متخصص است، گفت که ارمنستان یک استثنا بود و خاطرنشان کرد که محتمل ترین دلیل سفر پاشینیان به پایتخت روسیه رایزنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد عادی سازی روابط پرتنش بین ارمنستان و آذربایجان است، با توجه به اینکه باکو و ایروان اکنون در تلاش برای پیشرفت به سمت امضای توافقنامه صلح و مذاکرات فشرده در این رابطه هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »