... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - 2:18 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا خلوص 60 درصد، با وجود سرعت پایین‌تر، همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهد، ولی مقداری از آن رقیق شده است.

سیاست شرق _ بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که روز دوشنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهريور) منتشر شد، ایران انباشت ۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در هر ماه را، به سه کیلوگرم کاهش داده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق گزارش جدید آژانس، ذخیره اورانیوم با “خلوص پایین” کمتر شده است اما همچنان ۱۸ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای (برجام) است.

بر اساس یکی از گزارش‌های محرمانه سه ماهه به کشورهای عضو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا خلوص ۶۰ درصد، با وجود سرعت پایین‌تر، همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهد، ولی مقداری از آن رقیق شده است.

بنا بر گزارش تازه آژانس تا ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ذخیره اورانیوم ۳ / ۶۷ درصدی غنی‌شده از سوی ایران ۳۷۹۵/۵ کیلوگرم بود. این رقم، ۹۴۹ کیلوگرم کمتر از ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ماه خرداد است.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است اما در برابر ذخیره اورانیوم با “خلوص بالا” به نسبت خرداد ماه بیشتر شده و اکنون به ۱۲۱/۴ کیلوگرم رسیده است. این رقم در خرداد ماه ۱۱۴/۱ کیلوگرم بود.

به تازگی نمایندگان جمهوری اسلامی و ایالات متحده پس از حدود دو سال مذاکره محرمانه و غیرمستقیم با میانجی‌گری قطر و عمان به توافق‌هایی، از جمله درباره تبادل زندانیان و آزاد شدن شش میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی دست یافتند.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شماری از همکاران آژانس و روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز مدعی شد که احتمال کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران وجود دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس، از قول منبعی آگاه نوشته بود: «فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی در همه حوزه‌ها در جریان است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: روند مثبت است

از دیگر سو، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، به تازگی در گفت‌و‌گو با جام‌پلاس درباره شرایط کنونی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همکاری با آژانس را “مثبت” ارزیابی کرده و گفته است: «موارد و مکان‌های ادعایی مورد نظر آژانس چهار تا بود، که شفاف‌سازی و دو تای آنها از دستور کار خارج شد و آژانس ابهامی روی آنها ندارد. در حال حاضر دو مکان باقی مانده است.»

اسلامی در عین حال ابراز امیدواری کرد، با تعاملاتی که جمهوری اسلامی با آژانس دارد، “کشور از این چارچوب خارج شود.‌”

رئیس سازمان انرژی اتمی  همچنین گفت: «بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، اگر قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، قطعا واکنش شدیدی خواهیم داشت.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »