... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - 7:54 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

۱۴ تیر، روز قلم گرامیباد

سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است.

سیاست شرق _ در تقویم رسمی ایران، چهاردهم تیر به نام «روز قلم» نام‌گذاری شده است. اختراع خط و شروع نوشتن یکی از اولین گام‌های تمدن بشری و پیشرفت محسوب می‌شود. قدمت نوشتار به ۲۰ هزار سال پیش باز می‌گردد و از شش هزار سال پیش نوشتن به صورت نظام‌مند مورد استفاده قرار گرفت.

ایران به عنوان یکی از تمدن‌های بزرگ تاریخ، تاثیر زیادی در پیشرفت و توسعه علم در جهان داشت به همین دلیل قلم و نویسندگی از جایگاه ارزشمندی در بین ایرانیان برخوردار است.

تاریخچه نام‌گذاری «روز قلم» از آنجا که تاریخ ایران نام شاعران و نویسندگان بزرگی را با خود یدک می‌کشد، همواره قلم جایگاه ارزشمندی داشته است. به همین خاطر به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۱، روز چهاردم تیرماه به نام روز قلم نام‌گذاری شد.

البته پیشنهاد روز چهاردهم تیر برای این مناسبت بی دلیل نبوده و به قرن‌ها پیش و جشن تیرگان باز می‌گردد. هوشنگ، پادشاه پیشدادی هر ساله در روز ۱۳ تیر جشنی بر پا می‌کرد که یکی مهم‌ترین آیین‌های جشن تیرگان و بزرگداشت قلم و گرامیداشت کاتبان و نویسندگان بوده است.

همچنین به نوشته ابوریحان بیرونی، چهاردم تیر روز سیاره عطارد است و در نوشته‌های کهن از «عطارد» به عنوان کاتب ستارگان نام برده شده است.

پس از انقلاب نیز، نویسندگان و شاعران سرشناسی مانند محمدعلی سپانلو این روز را به عنوان روز قلم پشنهاد کردند که در نهایت با تصویب شورای انقلاب فرهنگی چهاردم تیرماه به نام روز قلم نام‌گذاری شد.

سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است.
با سیری در زندگی پیامبراسلام(ص) و امامان( علیهم السلام) می توان توجه و اهتمام عملی به نوشتن را از متن سیره آنان دریافت. این قدرشناسی به حدی بود كه گاه با آموزش خواندن و نوشتن، موجب آزادی اسیران می گشت.

در صدر اسلام، پس از پایان برخی جنگ ها، پیامبر دستور می فرمود اسیرانی كه به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزند، آزاد شوند. این عمل در جامعه محروم از تمدن آن دوره، زیباترین و مؤثرترین پیام برای ارج نهادن به جایگاه قلم و علم بوده و هست.
ارزش و كرامت قلم بسیار بالاتر از آن است كه برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم به آن بسنده كنیم. این ساده ترین حركت برای تجلیل از مقام قلم و ارباب قلم است. نماد روز قلم برای تجلیل از نویسندگان وآثارآنان فقط یك تلنگر است.

در این روز، با گرامی داشت یاد و خاطره اهالی قلم و تجلیل از آنها، برآنیم تا گوشه ای از زحمات طاقت فرسای آنان را در نگارش آثار گرانبهایشان قدردان باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »