... امروز: شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 11:38 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: عراق و ترکیه، روابط امنیتی و اقتصادی را ارتقا می دهند

در بیانیه دفتر السودانی آمده است که عراق و ترکیه در طول سفر یک روزه اردوغان بیش از 20 تفاهم نامه در مورد همه چیز از همکاری فرهنگی و کشاورزی گرفته تا آموزش و بهداشت امضا کردند.
 محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در طی نشستی در بغداد، عراق، ۲۲ آوریل ۲۰۲۴.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که روابط با عراق پس از توافق همسایگان برای همکاری علیه گروههای معارض، تقویت روابط اقتصادی از طریق یک کریدور تجاری جدید و بررسی نیازهای عراق برای دسترسی به آب آزاد، وارد مرحله جدیدی شده است.

به نقل از رویترز، اردوغان برای اولین بار از سال ۲۰۱۱، پس از سال‌ها تیرگی روابط، در حالی که آنکارا عملیات برون مرزی علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک مستقر در کوهستان‌ها، عمدتاً کردستان شمال عراق، را تشدید می‌کرد، به عراق سفر کرد.

اردوغان در یک کنفرانس خبری مشترک با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت: “من اعتقادم را به پایان رساندن حضور پ.ک.ک در عراق به بیان کردم. ما در مورد گام های مشترکی که می توانیم علیه سازمان تروریستی پ.ک.ک و گسترش آن در هدف قرار دادن ترکیه انجام دهیم، بحث کردیم.”

در بغداد نیز السودانی گفت که دو کشور با یک توافقنامه چارچوب استراتژیک نظارت بر امنیت، تجارت و انرژی و همچنین یک قرارداد ۱۰ ساله در مورد مدیریت منابع آب که نیازهای عراق را در نظر می گیرد، موافقت کردند.

السودانی گفت که دو کشور برای تقویت امنیت مرزها و اقدام علیه گروه های مسلح غیر دولتی که می توانند با سازمان های تروریستی همکاری کنند، همکاری خواهند کرد. او به طور خاص به PKK اشاره نکرد.

سخنگوی دولت عراق گفت: اعضای پ‌ک‌ک تا زمانی که درگیر فعالیت‌های سیاسی یا حمل سلاح نباشند در عراق استقبال می‌شوند. او توضیح بیشتری در این رابطه نداد.

پ‌ک‌ک در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفت و از سوی آنکارا و متحدان غربی آن در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت. ترکیه از سال ۲۰۱۹ یک سری عملیات برون مرزی را علیه این گروه شبه نظامی در شمال عراق انجام داده است.

آنکارا قصد دارد در بهار امسال حمله جدیدی را علیه «پ ک ک» انجام دهد و به دنبال همکاری عراق در قالب یک اتاق عملیات مشترک و همچنین به رسمیت شناختن تهدید« پ ک ک» توسط بغداد است.

پس از دیدار اردوغان با عبداللطیف راشد، رئیس جمهور عراق، بلندپایه ترین مقام کرد در عراق، ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای گفت: «عراق باید همه انواع ترور را ریشه کن کند».

راشد گفت که بغداد از کار مشترک برای مبارزه با تروریسم حمایت می کند و مخالف است که از قلمرو عراق برای حمله به همسایگان استفاده شود، اما رشید با هرگونه حمله در خاک خود مخالف بود.

عراق در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا نگرانی‌های ترکیه در مورد پ‌ک‌ک را کاهش دهد، در حالی که برنامه‌های خود را با تمرکز بر افزایش روابط اقتصادی و افزایش دسترسی به آب از رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد، در بحبوحه خشکسالی فزاینده در داخل کشور دنبال می‌کند.

جاده توسعه

در بیانیه دفتر السودانی آمده است که عراق و ترکیه در طول سفر یک روزه اردوغان بیش از ۲۰ تفاهم نامه در مورد همه چیز از همکاری فرهنگی و کشاورزی گرفته تا آموزش و بهداشت امضا کردند.

اردوغان و السودانی همچنین بر امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین ترکیه، عراق، قطر و امارات متحده عربی برای همکاری مشترک در پروژه ۱۷ میلیارد دلاری جاده توسعه عراق با حضور وزرای قطر و امارات نظارت کردند.

این پروژه جاده ای و ریلی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۵ مایل) که سال گذشته راه اندازی شد، با هدف تبدیل عراق به یک هاب ترانزیتی، اتصال آسیا و اروپا با اتصال بین بندر بزرگ و نفت خیز فاو در جنوب عراق و ترکیه در شمال، آغاز شد.

داده های رسمی ترکیه نشان می دهد که تجارت دوجانبه ترکیه با عراق در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۹.۹ میلیارد دلار بوده، که نسبت به ۲۴.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ کمتر است. در سه ماه اول سال ۲۰۲۴، صادرات ترکیه به عراق ۲۴.۵ درصد افزایش یافت در حالی که واردات ۴۶.۲ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »