... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 0:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اردوغان، مخالفان خود را به همکاری با بایدن متهم کرد

اظهارات اردوغان، به ویدئویی که بایدن را به محبوب‌ترین موضوع در توییتر در ترکیه تبدیل کرد، بر میگردد که در ۲٠۲٠ گفته بود باید از مخالفان اردوغان حمایت کرد.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز شنبه آخرین گردهمایی انتخاباتی خود را در استانبول برگزار کرد و مخالفان را متهم کرد که با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همکاری می‌کنند تا او را سرنگون کنند.

به نقل از رویترز، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اردوغان یک روز پیش از یکی از مهم‌ترین انتخابات تاریخ مدرن ترکیه، از کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی مخالفان عقب‌تر است . با این حال، اگر هیچ یک از آنها بیش از ۵٠ درصد آرا را به دست نیاوردند و به پیروزی قطعی دست پیدا کنند، انتخابات به دور دوم در ۲۸ می (۷خرداد) خواهد رفت.

رای دهندگان همچنین نمایندگان جدید پارلمان را نیز انتخاب خواهند کرد که احتمالاً یک رقابت تنگاتنگ بین اتحاد خلق متشکل از حزب محافظه کار با ریشه اسلام گرایان اردوغان (AKP) و ناسیونالیست MHP و سایرین، و ائتلاف ملت قیلیچداراوغلو که از شش حزب مخالف تشکیل شده است، از جمله حزب سکولاریست جمهوری خواه خلق او تشکیل شده است. (CHP) که توسط بنیانگذار ترکیه مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد.

کمپین اردوغان در ماه گذشته بر دستاوردهای دولتش در صنعت دفاعی و پروژه‌های زیربنایی و تاکید او مبنی بر عقب‌نشینی مخالفان از چنین تحولاتی متمرکز بوده است.


اردوغان در منطقه عمرانیه استانبول، اظهارات بایدن را به یاد آورد که در ژانویه ۲۰۲۰ توسط نیویورک تایمز منتشر شد ، زمانی که او برای ورود به کاخ سفید مبارزات انتخاباتی داشت گفت که واشنگتن باید مخالفان اردوغان را تشویق کند تا او را در انتخابات شکست دهند و تاکید کرد که او نباید با کودتا از قدرت برکنار شود.

این اظهارات که اواخر همان سال در ویدئویی که بایدن را به محبوب‌ترین موضوع در توییتر در ترکیه تبدیل کرد دوباره مطرح شد، در آن زمان توسط آنکارا چنین اظهارات از سوی بایدن را، به عنوان «مداخله‌گرایانه» محکوم شد.

اردوغان ۶۹ ساله گفت: “بایدن دستور سرنگونی اردوغان را داد، من این را می دانم. همه مردم من این را می دانند.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ترکیه متحد دیرینه آمریکاست و واشنگتن انتخابات را از نزدیک دنبال خواهد کرد، اما افزود: ایالات متحده در انتخابات جانبداری نمی کند.

اردوغان همچنین از کیلیچداراوغلو به دلیل اظهاراتش در مورد روسیه انتقاد کرد و مسکو را شریک مهم ترکیه خواند. وی گفت: روسیه یکی از مهمترین متحدان ما در زمینه محصولات کشاورزی بوده است.

متحدان غربی ترکیه از روابط نزدیکتر بین آنکارا و مسکو در دوره اردوغان عصبانی هستند. ترکیه یکی از اعضای ناتو است که از سال گذشته که مسکو تهاجم همه جانبه به همسایه خود را آغاز کرد، قاطعانه پشت کیف ایستاده است، اما روسیه را تحریم نکرده است.

قلیچداراوغلو روز جمعه به رویترز گفت که حزبش شواهد ملموسی مبنی بر مسئولیت روسیه در انتشار محتوای آنلاین و «عمیق جعلی» پیش از انتخابات یکشنبه دارد. او شواهدی را ارائه نکرد و رویترز به طور مستقل نتوانست آن را تأیید کند.

اما او افزود که در صورت پیروزی در ریاست جمهوری، روابط خوب آنکارا با مسکو را حفظ خواهد کرد.

 بنا به همین گزارش، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه گفتند که روسیه قاطعانه اتهامات کیلیچداراوغلو در مورد دخالت در انتخابات ترکیه را رد می‌کند.

پسکوف گفت: «ما از این اظهارات مخالفان بسیار ناامید شده‌ایم» و افزود که کیلیچداراوغلو نمی‌تواند دلیلی برای مداخله فرضی ارائه کند «زیرا در واقع وجود ندارد».

نگرانی در مورد نتایج

انتظار و هیجان در میان ترک‌ها در آستانه رای‌گیری بالا می‌رود و برخی نگران افزایش تنش‌ها، حتی خشونت، زمانی که نتایج اعلام شود، هستند.

در حالی که نگرانی‌هایی درباره واکنش اردوغان در صورت شکست وجود دارد، رئیس‌جمهور روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که بدون توجه به نتیجه، نتیجه انتخابات را می‌پذیرد.

کیلیچداراوغلو، یک کارمند سابق دولتی ۷۴ ساله، روز شنبه تجمعی برگزار نکرد اما از مقبره آتاتورک در آنکارا بازدید کرد. او با انبوهی از هوادارانش همراه بود که هرکدام یک گل میخک حمل می کردند تا روی مقبره بگذارند.

تلاش‌های اردوغان برای انتخاب مجدد، به شدت بر متهم کردن مخالفان به همکاری با شبه‌نظامیان کرد و کسانی که آنکارا مسئول کودتای ۲۰۱۶ می‌داند، متکی بوده است.

اردوغان بعداً در قاسم پاشا، پایگاه آک‌پارتی که در آن بزرگ شد، گفت، کیلیچداراوغلو یک «جدایی‌خواه» است. وی با اشاره به مکانی که رهبران حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در آنجا مستقر هستند، افزود: «متاسفانه تروریست‌ها در قندیل هر چه هستند، همان چیزی است که قلیچداراوغلو است».

قلیچداراوغلو چنین اتهاماتی را رد کرده است.

تنش در روزهای منتهی به انتخابات افزایش یافته است و کیلیچداراوغلو در راهپیمایی های خود در روز جمعه در پاسخ به اطلاعاتی که حزبش در مورد حمله دریافت کرده بود، جلیقه ضد گلوله پوشیده بود!

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »