... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 3:37 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رئیسی به اندونزی

رییس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌ وگو خواهد کرد.

سیاست شرق _ «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور اسلامی ایران، دوشنبه شب، به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، در صدر هیأتی بلندپایه عازم جاکارتا شده بود، امروز در فرودگاه جاکارتا، مورد استقبال مقامات اندونزیایی قرار گرفت.

دیدار دوجانبه با «جودو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آقای رئیسی به اندونزی خواهد بود.

رییس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌گو خواهد کرد.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتا خواهد بود.

چندی پیش وزارت تجارت اندونزی در بیانیه ای تصریح کرد حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۵۴.۱ میلیون دلار رسیده است. روابط تجاری دو کشور سال گذشته با ۲۳ درصد افزایش نسبت به یک سال قبل‌تر به ۲۵۷.۲ میلیون دلار رسید. وزارت تجارت اندونزی گفته که تهران و جاکارتا توافق کرده‌اند کالاها و خدماتی که میان دو طرف رد و بدل می‌شود بدون انتقال پول و به صورت تهاتر کالا انجام شود.

ایران یک شریک تجاری غیرسنتی با پتانسیل‌های فراوان برای اندونزی است و با این توافقنامه ترجیحی فرصت‌های صادراتی برای محصولات اصلی و بالقوه اندونزی افزایش یافته و به بازار گسترده‌تری به ویژه در خاورمیانه و ایران دست یابد.

اندونزی در حال حاضر پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان بوده و تولید ناخالص داخلی آن ۱.۲۳ تریلیون دلار و نرخ رشد سالانه ۵.۷ درصد است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال ۲۰۲۴، اندونزی می‌تواند پنجمین اقتصاد بزرگ جهان باشد.

عزم و اراده جدی برای گسترش مناسبات از سوی دو طرف وجود دارد و تهران و جاکارتا پیشتر ششمین دور مذاکرات خود را درباره توافقنامه تجارت ترجیحی اندونزی و ایران به پایان رساندند. لذا انتظار می‌رود که با توافقات انجام گرفته در جریان سفر کنونی رئیس‌جمهوری ایران به اندونزی، بستر برای افزایش پیوندهای تجاری، کاهش تعرفه‌ها و تسهیل مبادلات مالی بین دو کشور هموار شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »