... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 7:52 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛

نامزد رتبه سوم ترکیه، از اردوغان حمایت کرد

تحلیلگران می گویند که حمایت اوغان به اردوغان کمک خواهد کرد و در عین حال بین حامیان اوگان اختلاف ایجاد کند. 

سیاست شرق _ نامزد رتبه سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اعلام کرد از رجب طیب اردوغان حمایت خواهد کرد، این موضع وی، باعث تقویت رئیس جمهور فعلی و تشدید چالش ها برای کمال قلیچداراوغلو، نامزد مخالفان در دور دوم انتخابات در روز یکشنبه خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری «رویترز»، سینان اوگان، یک ملی‌گرای تندرو که پیش از مبارزات انتخاباتی در میان عموم مردم کمتر شناخته شده بود، در انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری در ۱۴ مه، ۵.۲ درصد آرا را به دست آورد و باعث شد برخی تحلیل‌گران از او به عنوان یک «شاه ساز» بالقوه برای دور دوم انتخابات این کشور نام ببرند .

اوگان روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا گفت: «اعلام می‌کنم که از نامزد ائتلاف خلق، آقای رجب طیب اردوغان در دور دوم حمایت خواهیم کرد.»

او گفت که ائتلاف ملت به رهبری کیلیچداراوغلو “نتوانست ما را در مورد آینده متقاعد کند” در حالی که تصمیم برای حمایت از اردوغان بر اساس اصل “مبارزه بی وقفه (علیه تروریسم”) بود.

اردوغان در ۱۴ می ۴۹.۵ درصد در مقایسه با کیلیچداراوغلو با ۴۴.۹ درصد آرا را کسب کرد، در حالی که ائتلاف حزب حاکم اکثریت پارلمان را به دست آورد. این به اردوغان برتری می دهد زیرا او به دنبال تمدید حکومت دو دهه ای خود در انتخاباتی است که یکی از مهم ترین انتخابات ترکیه تا کنون بوده است.

اوگان، ۵۵ ساله، یک دانشگاهی سابق، نامزد دور اول ریاست جمهوری ائتلاف احزاب راست به رهبری حزب پیروزی بود که به دلیل مواضع ضد مهاجرت خود در ترکیه، بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان، شناخته شده است.

اوگان هفته گذشته در مصاحبه ای با رویترز گفت که هدف او حذف دو حزب عمدتاً کرد از “معادله سیاسی” ترکیه و تقویت ملی گرایان و سکولاریست های ترک است.

حزب حامی کردها HDP از کیلیچداراوغلو حمایت کرده است، در حالی که حزب اسلامگرای کرد-هدی پار از اردوغان حمایت می کند.

قلیچداراوغلو متعهد شده است که بسیاری از تغییرات گسترده اردوغان در سیاست های داخلی، خارجی و اقتصادی ترکیه، از جمله معکوس کردن یک برنامه اقتصادی غیرمتعارف برای رسیدگی به بحران هزینه های زندگی را لغو کند.

اردوغان گفته است که رای دادن به او در دور دوم رای به ثبات است .

لازم به ذکر است که نشست یک ساعته اردوغان و سینان اوغان روز گذشته در دلمه باغچه پشت درهای بسته برگزار شد.

اردوغان در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی TRT اواخر روز دوشنبه، از تایید اوغان ابراز خرسندی کرد.

اردوغان گفت: «من معتقدم که این اتحاد نیروها برای کشور و ملت ما مفید خواهد بود.

اردوغان در مورد موضع ضد مهاجرتی اوغان گفت که دولت او قبلاً برنامه هایی برای اسکان مجدد ۱ میلیون پناهجو در سوریه داشته است و جدول زمانی این طرح می تواند در مذاکرات با دولت سوریه پس از دور دوم انتخابات مورد بحث قرار گیرد .

حمایت ملی گرایان

تحلیلگران می گویند که حمایت اوغان به اردوغان کمک خواهد کرد و در عین حال بین حامیان اوگان اختلاف ایجاد کند. حزب پیروزی به طور جداگانه موضع خود را در مورد دور دوم در روز سه شنبه اعلام خواهد کرد.

هفته گذشته، کیلیچداراوغلو، رئیس حزب سکولاریست جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد یک ائتلاف شش حزبی، لحن خود را تندتر کرد و قول داد که پس از انتخاب شدن، همه مهاجران را به کشورهایشان بازگرداند.

یکی از اعضای کوچک ائتلاف اوگان، حزب عدالت، در آخر هفته از اتحادیه خارج شد و در دور دوم از کیلیچداراوغلو حمایت کرد.

یکی از حامیان اوگان هفته گذشته گفت که در دور دوم رای نخواهد داد زیرا دو نامزد باقی مانده درخواست تجدید نظر نمی کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »