... امروز: جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 8:05 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش فرانسه و آمریکا به رونمایی از موشک بالستیک خیبر توسط ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشینگتن به استفاده از ابزارهایی از جمله وضع تحریم‌ها برای مقابله با این تلاش‌های جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

سیاست شرق _ پس از رونمایی جمهوری اسلامی ایران از موشک بالستیک «خرمشهر ۴» با نام«خیبر»، با برد ۲٠٠٠ کیلومتر ، کشورهای فرانسه و آمریکا، نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جوانه نسبت به رونمایی نسل چهارم موشک بالستیک خرمشهر، مدعی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق جامع اقدام مشترک(برجام) شد.

آن کلر لژاندر در یک نشست مطبوعاتی در این زمینه گفت: «این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تنش در مورد برنامه هسته‌ای ایران، نگران‌کننده‌تر است.»

وی همچنین مدعی شد آزمایش موشک بالستیک دوربرد ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد. 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اشاره به اتهامات تکراری علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اعلام کرد: این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است. 

او افزود: «ما از ایران انتظار داریم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد و [در این زمینه] پیشرفت مشخص و ملموسی را پیش از جلسه شورای حکام داشته باشد.»

از سوی دیگر، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز، روز پنجشنبه چهارم خرداد، در ادامه سیاست ایران هراسی، به خبرنگاران گفت: «توسعه موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین یک چالش مهم برای عدم اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] است.»

میلر مدعی شد: «ایران همچنان در جست‌وجوی فناوری موشکی از تامین‌کنندگان خارجی است و به انجام آزمایش‌هایی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد.»

این مقام آمریکایی گفت که واشینگتن به استفاده از ابزارهایی از جمله وضع تحریم‌ها برای مقابله با این تلاش‌های جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

واکنش وزارت خارجه آمریکا نیز در حالی است که چند روز پیش، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور، طرحی را برای تحریم فعالیت‌های موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدویت‌های اعمال‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران در اکتبر ارائه کردند.

موشک بالستیک «خرمشهر ۴» با نام «خیبر» صبح روز پنجشنبه چهارم خردادماه، با حضور «امیر محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و جمعی از معاونان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

ادعای فرانسوی‌ها در حال مطرح شده که ایران بارها اعلام کرده برنامه موشکی آن به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد. 

پیش‌تر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: برنامه موشکی ایران بر اساس توانمندی دفاعی متعارف طراحی شده و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و ایران هیچ وقت در پی کسب سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.

این بیانیه افزود: مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن و عاری از هرگونه ابهام است. این قطعنامه نیز برنامه مشروع موشک بالستیک متعارف ایران یا فعالیت‌های مرتبط آن را ممنوع یا محدود نمی‌کند.

برد موشک خرمشهر ۴ دو هزار کیلومتر و وزن سرجنگی آن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر از انواع موشک‌های نقطه‌زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. 

وزیر دفاع در مراسم رونمایی، رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن را جزو ویژگی‌های موشک خرمشهر ۴ برشمرد. تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »