... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - 5:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اردوغان برای دوره جدید ریاست جمهوری ترکیه، سوگند یاد کرد

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از پیروزی مجدد در انتخابات، روز شنبه برای یک دوره جدید ریاست جمهوری سوگند یاد کرد و ریاست خود را در دهه سوم تمدید کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان در مراسمی در پارلمان ترکیه، به صورت زنده پخش شد، گفت: من به عنوان رئیس جمهور، در برابر ملت و تاریخ بزرگ ترکیه به عزت و شرافت خود سوگند یاد می کنم که از موجودیت و استقلال کشور دفاع کنم.

اردوغان قبل از ادای سوگند، حکم خود را از رئیس موقت پارلمان دریافت کرد.

اردوغان که طولانی‌ترین دوره رهبری ترکیه را دارد، در دور دوم انتخابات ۲۸ مه (۷ خرداد)، ۵۲.۲ درصد حمایت رای دهندگان ترکیه را به دست آورد. پیروزی او در انتخابات با اکثر نظرسنجی‌ها مغایرت داشت و علیرغم بحران هزینه‌های زندگی که به نظر می‌رسید برای انتخاب مجدد وی چالش برانگیز باشد، توسط مردم ترکیه، انتخاب شد.

به گزارش آناتولی، پس از ادای سوگند در پارلمان، مراسمی در کاخ ریاست جمهوری با حضور مقامات عالی رتبه از ۷۸ کشور و سازمان بین المللی از جمله ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، ویکتور با، نخست وزیر مجارستان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان برگزار خواهد شد.

اردوغان بعداً روز شنبه کابینه خود را معرفی خواهد کرد و انتظار می‌رود که نشان دهنده تغییر رویکرد غیرمتعارف خود در سیاست اقتصادی باشد.

اردوغان ۶۹ ساله در سال ۲۰۰۳ پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اواخر سال ۲۰۰۲ و پس از بدترین بحران اقتصادی ترکیه از دهه ۱۹۷۰، نخست وزیر شد.

در سال ۲۰۱۴، او اولین رئیس جمهور منتخب مردم کشور شد و پس از کسب اختیارات اجرایی جدید برای ریاست جمهوری در همه پرسی سال ۲۰۱۷، دوباره در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) و دور دوم ۲۸ می(۷ خرداد) با توجه به اینکه اپوزیسیون به برکناری اردوغان و معکوس کردن بسیاری از سیاست های او از جمله پیشنهاد افزایش شدید نرخ بهره برای مقابله با تورم که در آوریل ۴۴ درصد بود، اطمینان داشت، بسیار مهم بود.

اردوغان در نطق پیروزی خود پس از انتخابات گفت تورم که سال گذشته قبل از کاهش به اوج ۲۴ ساله خود یعنی ۸۵ درصد رسید، فوری ترین مسئله ترکیه بود .

تحلیلگران هشدار داده‌اند که اگر سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، اقتصاد ترکیه به سمت آشفتگی پیش خواهد رفت.

لیر در سال های اخیر دستخوش سقوط های متعددی شده و در روزهای پس از رای گیری به پایین ترین حد خود رسیده است.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »