... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - 7:24 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بیانیه پایانی وزرای خارجه گروه بریکس

وزیران شرکت کننده حمایت خود را از یک سیستم تجاری چندجانبه آزاد، باز، شفاف، فراگیر، عادلانه، بدون تبعیض و مبتنی بر قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) با موقعیت ویژه و متمایز (S&DT) برای کشورهای در حال توسعه، از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته، در مرکزیت آن ابراز کردند.

سیاست شرق _ وزرای امور خارجه گروه بریکس، در بیانیه پایانی خود، بر لزوم استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌الملل و مبادلات مالی و ایجاد یک شبکه امن، بین‌المللی و قدرتمند پولی با صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد.

به نقل از پرس تراست آو ایندیا، کشورهای بریکس روز جمعه بر لزوم استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌الملل و مبادلات مالی و تعهد به حمایت از تجارت جهانی آزاد و شفاف، مبتنی بر قوانین، تاکید کردند.

بیانیه مشترکی که در پایان نشست وزرای امور خارجه و روابط بین‌الملل بریکس منتشر شد، بر ایجاد یک شبکه امن، بین‌المللی و قدرتمند پولی با صندوق بین‌المللی پول مبتنی بر سهمیه و منابع کافی تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که روند اصلاح حکمرانی صندوق بین‌المللی پول در شانزدهمین بررسی کلی سهمیه‌ها، شامل فرمول سهمیه‌ای جدید، باید تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۴ آذر ۱۴۰۲) تکمیل شود.

در بیانیه مشترک با عنوان «دماغه امیدنیک» (شبه جزیره صخره‌ای در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا که مشرف به اقیانوس اطلس است)، وزیران شرکت کننده حمایت خود را از یک سیستم تجاری چندجانبه آزاد، باز، شفاف، فراگیر، عادلانه، بدون تبعیض و مبتنی بر قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) با موقعیت ویژه و متمایز (S&DT) برای کشورهای در حال توسعه، از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته، در مرکزیت آن ابراز کردند.

وزیران بریکس، بر حمایت خود از کار برای دستیابی به نتایج مثبت و معنادار در مورد موضوعات در سیزدهمین کنفرانس وزیران (MC۱۳) تاکید کردند. آنها متعهد شدند که به طور سازنده برای پیگیری اصلاحات لازم در سازمان تجارت جهانی تعامل سازنده داشته باشند و یک سیستم حل و فصل اختلافات کاملاً کارآمد که تا سال ۲۰۲۴ برای همه اعضا قابل دسترسی باشد و انتخاب اعضای جدید هیئت استیناف بدون تأخیر بیشتر را خواستار شدند.

آنها اقدامات حمایتی یکجانبه را به بهانه نگرانی های زیست محیطی مانند مکانیسم های تعدیل مرز کربن، مالیات ها و سایر اقدامات یکجانبه و تبعیض آمیز محکوم کردند.

شرکت کنندگان تأثیر رویکردهای یکجانبه را ناقض قوانین بین‌المللی را بر اقتصاد جهان شناختند و همچنین خاطرنشان کردند که وضعیت با اقدامات قهری اقتصادی یکجانبه مانند تحریم‌ها، محدودیت‌ها و محاصره‌ها پیچیده‌تر شده است.

نشست دو روزه وزیران امور خارجه کشورهای عضو بریکس بر اهمیت توسعه اقتصادی به منظور بهره مندی همه شهروندان از مزایای رشد و شکوفایی اقتصادی تاکید و از بسیاری از ابزارهای فناورانه جدید که در اقتصاد رسمی کشورهای بریکس توسعه یافته و می تواند به تضمین مشارکت کامل شهروندان کمک کند، استقبال کرد.

وزرای بریکس تاکید کردند که تضمین امنیت انرژی یک محور اساسی برای توسعه اقتصادی، ثبات اجتماعی، امنیت ملی و رفاه همه ملت‌ها در سراسر جهان است. آن‌ها زنجیره تامین جهانی انعطاف پذیر و تقاضای انرژی قابل پیش بینی و پایدار برای اطمینان از دسترسی جهانی به منابع انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن را خواستار شدند.

آن‌ها همچنین بر اهمیت افزایش امنیت انرژی و ثبات بازار از طریق تقویت زنجیره‌های ارزش، ترویج بازارهای آزاد، شفاف و رقابتی و تضمین حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی انرژی تاکید کردند و از سوی دیگر نیز به شدت تمام حملات تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی، از جمله تأسیسات حیاتی انرژی و سایر اهداف آسیب پذیر را محکوم کردند.

کشورهای بریکس پیشنهاد کردند اجلاس بعدی در اوت (شهریور) سال جاری در آفریقای جنوبی برگزار شود.

بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) پنج کشور بزرگ در حال توسعه جهان را گرد هم می آورد که ۴۱ درصد از جمعیت جهان، ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۱۶ درصد از تجارت جهانی را تشکیل می دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »