... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 0:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دریادار ایرانی: ایران و کشورهای منطقه، ائتلاف دریایی تشکیل می دهند

دریادار ایرانی: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است.

سیاست شرق _ دریادار «شهرام ایرانی» در گفت‌وگویی تلویزیونی، از تشکیل ائتلاف‌های جدید در منطقه و فرامنطقه خبر داد و گفت: «به زودی شاهد خواهیم بود که مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد که “تقریبا همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار ایران و به صورت مشترک با هم‌افزایی امنیت را برقرار کنند.”

دریادار ایرانی، کشورهای امارات، بحرین، عراق، پاکستان و هند را از آن جمله برشمردند و گفت: «ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است.»

وی از توسعه ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین و رزمایش‌های سالانه طرفین نیز خبر داد.

به گزارش سیاست شرق، آب‌‌های منطقه خلیج فارس و دریای عمان، مهم‌ترین مسیر‌های کشتی‌رانی دنیا هستند، با این حال از سال ۲۰۱۹  حمله به نفتکش‌ها  در این محدوده افزایش یافته است.

کمتر از یک هفته قبل، امارات متحده از خروج این کشور از ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه به رهبری آمریکا خبر داده بود. در بیانیه وزارت خارجه امارات  آمده بود که خروج دو ماه قبل و بر اساس ارزیابی‌ مناسبات امنیتی این کشور انجام شده، اما امارات به همکاری با شرکا و گفتگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه متعهد می‌ماند.

 مقر این ائتلاف که سال ۲۰۰۱ تشکیل شده و شامل ۳۴ کشور است،  در پایگاه دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد.

سخنان دریادار ایرانی در شرایطی بیان می‌شوند که تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه، برای بازسازی مناسبات و تقویت همکاری متقابل شتاب گرفته است. روابط تهران و ریاض از سر گرفته شده و طرفین در حال بازگشایی سفارت‌خانه‌ها هستند. سفیر ایران در عراق نیز از تلاش برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مصر خبر داده است. سفر دو روزه سلطان عمان  به ایران نیز در همین چارچوب ارزیابی و تحلیل شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »