... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - 9:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار وزیر امور خارجه ایران از کویت

هر دو طرف در خلیج فارس به روش‌های جدیدی با یکدیگر برخورد می‌کنند و احتمال هماهنگی بیشتر سیاسی و اقتصادی دوجانبه و همچنین گفتگوهای چندجانبه منطقه‌ای زیاد است.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با شیخ احمد نواف آل احمد الصباح نخست وزیر کویت دیدار کرد.

به نقل از المانیتور، وی و هیئت همراه در ادامه سفر دیپلماتیک خود به کشورهای حوزه خلیج فارس، به دنبال توافق‌های تجاری و امنیتی هستند که با مصالحه تاریخی با عربستان سعودی در ماه مارس آغاز شده است.  

عبداللهیان و هیئت همراه، پس از دوحه و مسقط در اوایل هفته جاری، روز چهارشنبه، با نخست‌وزیر کویت و شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه این کشور گفتگو کردند. 

طرفین در دیدار با شیخ احمد نواف الاحمد الصباح، نخست وزیر کویت، “آخرین تحولات در صحنه منطقه ای و بین المللی” را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عمان (ONA)، وزیر امور خارجه ایران در عمان، مذاکرات با همتای خود را «سازنده و مثبت» توصیف کرد.

 امیرعبداللهیان گفت: مذاکرات آنها منجر به تفاهم نامه ها و تفاهم نامه هایی برای اجرای معاملات انجام شده در حوزه های تجارت اقتصادی، حمل و نقل، انرژی، علمی و گردشگری شد. 

امیرعبداللهیان در مسقط همچنین اشاره کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای گفتگوهای دیپلماتیک در ایالات متحده، از وی دعوت کرده است. 

دبیرکل سازمان ملل ابتکاری را برای برگزاری نشستی در نیویورک در سطح وزرای خارجه هشت کشور منطقه خلیج فارس ارائه کرد.

 به گزارش ONA، وزیر امور خارجه ایران گفت: همچنین بین وزیر امور خارجه عمان و همتای قطری وی برای ادامه این ابتکار توافق وجود دارد که منجر به همکاری قوی بیشتر خواهد شد. 

همچنین امیرعبداللهیان روز سه شنبه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قطر دیدار و در خصوص بهبود روابط دوجانبه گفت وگو

امیر عبداللهیان پیش از سفر خلیج فارس، روز شنبه در تهران با شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

سفر دیپلماتیک امیرعبداللهیان به خلیج فارس، پس از توافق ایران و عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط و بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک، در یک اطلاعیه غافلگیرکننده در ۱۰ مارس انجام شد. 

پادشاهی عربستان و ایران در سال ۲۰۱۶ پس از یورش عده ای به سفارت عربستان در تهران به دنبال اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان سعودی، روابط خود را قطع کردند.

با این حال، توافق ۱٠ مارس، ایران و عربستان، با میانجیگری چین در پکن، دو کشور توافق کردند، تت زدایی را آغاز و روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند.

آنا جیکوبز، تحلیلگر ارشد در سازمان غیرانتفاعی Crisis Group، گفت که سفر وزیر امور خارجه ایران “نشانه روشنی” است از این که هر دو طرف در مورد روابط دوجانبه جدی هستند. 

این نزدیکی فقط برای افزایش گفت‌وگوهای سیاسی نیست، بلکه به فکر راه‌هایی برای افزایش دیپلماسی اقتصادی است. تحریم‌ها البته مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به‌ویژه در نفت و گاز هستند، اما فضا برای افزایش تجارت دوجانبه به شیوه‌هایی که تحریم‌ها را نقض نمی‌کند، وجود دارد.»  

جیکوبز گفت که تفاوت عمده در این گفتگوها نسبت به مذاکرات قبلی، نیت پشت آن است. 

جیکوبز در توئیت خود افزود:  «هر دو طرف در خلیج فارس به روش‌های جدیدی با یکدیگر برخورد می‌کنند و احتمال هماهنگی بیشتر سیاسی و اقتصادی دوجانبه و همچنین گفتگوهای چندجانبه منطقه‌ای زیاد است».

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که واقعیت اقتصادی با حال و هوای تصور شده در سفر وزیر امور خارجه ایران متفاوت است و تحریم‌های آمریکا در آستانه هر اقدام واقعی است. 

به عنوان مثال، علیرغم اینکه خالد الفاتح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی هفته گذشته پیش از سفر منطقه ای امیرعبداللهیان در خلیج فارس در مصاحبه ای با CNBC نسبت به پتانسیل اقتصادی تنش زدایی ایران و عربستان خوش بین بود، دیگران با این موضوع موافق نیستند. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »