... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 3:27 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

پیشنهاد چین، برای نشست سه جانبه با ژاپن و کره جنوبی

با بهبود چشمگیر روابط توکیو و سئول، نخست وزیر فومیو کیشیدا و رئیس جمهور کره جنوبی یون سوک یول در ماه مارس، بر اهمیت برگزاری هر چه سریعتر گفتگوی سه جانبه توافق کردند.

سیاست شرق _ منابع دیپلماتیک، روز یکشنبه گفتند که معاون وزیرخارجه چین، پیشنهاد مذاکرات سه جانبه با ژاپن و کره جنوبی را مطرح کرده است، اقدامی که توکیو، آن را نشان دهنده اشتیاق پکن برای نشست سه کشور، در سال جاری و برای اولین بار در چهار سال گذشته می داند.

به ه نقل از خبرگزاری ژاپنی «کیودو»، به گفته این منابع، وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، این پیشنهاد را هنگام دیدار با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در ۱۴ ژوئیه(۲۳ تیر) در جاکارتا ارائه کرد، حتی در شرایطی که دو کشور بر سر طرح توکیو برای رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از مجتمع هسته ای حادثه دیده فوکوشیما در دریا در تابستان امسال اختلاف دارند.

معمولاً اجلاس سران ژاپن، چین و کره جنوبی به ترتیب پس از مذاکرات در سطح کاری و در سطح وزیران خارجه برگزار می شود.

این منابع گفتند که ژاپن همچنین کره جنوبی را که ریاست دوره ای اجلاس سه جانبه بعدی را بر عهده می گیرد، از موضع چین در مورد از سرگیری گفت وگوهای سه جانبه مطلع کرده است.

بدتر شدن روابط بین ژاپن و کره جنوبی، همراه با تاثیر همه گیری ویروس کرونا، از برگزاری نشست سه جانبه سه همسایه از آخرین نشست در دسامبر ۲۰۱۹ جلوگیری کرده است.

اما با بهبود چشمگیر روابط توکیو و سئول، نخست وزیر فومیو کیشیدا و رئیس جمهور کره جنوبی یون سوک یول در ماه مارس، بر اهمیت برگزاری هر چه سریعتر گفتگوی سه جانبه توافق کردند.

وانگ، یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، همچنین در افتتاحیه مجمع همکاری های سه جانبه که در سوم ژوئیه (۱۲ تیر) در چین برگزار شد، گفته بود که سه کشور باید “فضایی را برای از سرگیری زودهنگام جلسات رهبران ایجاد کنند.”

یک مقام ارشد وزارت خارجه ژاپن گفت: آخرین موضع چین “نشان می دهد که این کشور نسبت به گفت و گوی سه جانبه با همسایگان ، با توجه به موقعیت این کشور در امور جهانی و اقتصاد داخلی”مثبت شده است.

به گفته دیگر منابع دولتی ژاپن، ظاهراً هدف اخیر چین ایجاد اختلاف در تلاش‌های ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده برای تقویت امنیت منطقه‌ای و همکاری اقتصادی است، زیرا پکن با واشنگتن رقابت می‌کند و نفوذ نظامی خود را گسترش می‌دهد.

منابع دیپلماتیک گفتند، از آنجایی که اقتصاد چین نشانه‌ای از رکود دارد، پکن ممکن است به دنبال ارتقای همکاری با شرکت‌های ژاپنی در زمینه فناوری‌های پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاری باشد.

در سال ۲۰۰۸، زمانی که این چارچوب راه‌اندازی شد، سه کشور موافقت کردند که مذاکرات سالانه با رهبران را برگزار کنند و به نوبت به عنوان میزبان عمل کنند.

آنها سپس متعهد شدند که همکاری در زمینه های مختلف مانند مالی بین المللی، اقتصاد و واکنش به بلایا را افزایش دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »