... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - 0:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

۲۲ کشور، درخوست رسمی برای پیوستن به بریکس دادند

۲۲ کشور به طور رسمی برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند، ۲۲ کشور دیگر نیز برای پیوستن به این ائتلاف ابراز علاقه کرده‌اند.

سیاست شرق _ دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی در بریکس با اشاره به نشست دوستان بریکس در ژوهانسبورگ گفت: ۲۲ کشور به طور رسمی برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند، ۲۲ کشور دیگر نیز برای پیوستن به این ائتلاف ابراز علاقه کرده‌اند.

به نقل از مدرن دیپلماسی، «آنیل سوکلال» به خبرنگاران در ژوهانسبورگ افزود: کشورهایی از جمله عربستان سعودی و ایران به طور رسمی درخواست کرده اند که به عضویت بریکس درآیند، در حالی که کشورهایی که برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده اند عبارتند از امارات متحده عربی، الجزایر، مصر، بحرین، اندونزی و غیره.

گروه بریکس از بازارهای نوظهور اقتصادی مثل برزیل، روسیه، هند و چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است، اولین نشست وزرای خارجه بریکس، توسط روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ برنامه ریزی شد و این گروه اولین اجلاس سران خود را در سال ۲۰۰۹ برگزار کرد، آفریقای جنوبی در پایان سال ۲۰۱۰ برای پیوستن به آن دعوت شد.

نشست دوستان بریکس، از ۲۴ تا ۲۶ ژوییه (دوم تا چهارم مرداد) در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار می شود، ایران نیز که پیش از این درخواست عضویت در بریکس را ارائه کرده است یکی از مهمانان مهم این نشست به شمار می آید. علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست دوستان بریکس، در حاشیه این نشست با تعدادی از همتایان خود نیز دیدار خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، پیش از این، عضویت در بریکس را گام بعدی ایران برای پیوستن به سازمان‌های منطقه‌ای برشمرد و گفت: رییس جمهوری به عنوان مهمان ویژه به نشست سران بریکس پلاس که هفته اول شهریورماه در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، دعوت شده است.

تا کنون همه اعضای بریکس از عضویت ایران در این ائتلاف حمایت و استقبال کرده اند، به طور ویژه چین و روسیه بر لزوم عضویت کشورهای جدید تاکید کرده اند و ایران را یکی از کشورهای دارای پتانسیل برای حضور در این گروه اقتصادی دانسته اند.

بریکس نشان دهنده حرکت به سمت دنیای چندقطبی تر و دور شدن از دنیای تحت سلطه آمریکاپس از پایان جنگ سرد است، یکی از اندیشه هایی که توسط بریکس گسترش یافته است، عبارت «جنوب جهانی»، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر برای اشاره به کشورهای نسبتاً فقیر، که گاهی اوقات به عنوان در حال توسعه یا نوظهور نیز شناخته می‌شود، ارزش زیادی پیدا کرده است، معمولاً با «شمال جهانی» متشکل از آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای ثروتمند در آسیا و اقیانوسیه در تضاد است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »