... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 7:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گفت و گوی وزرای خارجه سری لانکا و ایران در تهران

امیرعبداللهیان: توافق کردیم که در آینده نزدیک نسبت به آزادسازی زندانی‌های دو کشور با نگاه انسانی اقدام کنیم، همچنین بر تشکیل کمیته کنسولی بین دو کشور تاکید کردیم.

سیاست شرق _ «علی صبری»، وزیر امورخارجه سریلانکا، که از روز گذشته به تهران سفر کرده است، ظهر امروز(شنبه ۱۴ مردادماه)، مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

 به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه سریلانکا به منظور دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و به دعوت رسمی «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است.

 بر اساس اعلام منابع خبری علی صبری در جریان این سفر قرار است در  مرکزمطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران نیز سخنرانی کند.

 سفر وزیر خارجه سریلانکا به ایران تا۱۶ مردادماه ادامه خواهد داشت.

 به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  و علی صبری، وزیر امور خارجه سریلانکا  در اسفندماه ۱۴۰۱ در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص روند توسعه و گسترش روابط دو کشور و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک  گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

نشست خبری وزرای خارجه سری لانکا و ایران

وزرای خارجه ایران و سریلانکا پس از دیدار و گفتگو، در نشست خبری مشترکی حضور یافتند.

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود درباره روابط دو کشور گفت: سفر ایشان به ایران یک نقطه جدید برای توسعه همکاری دو کشور است. در دیدار امروز طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادیم، از جمله در همکاری اقتصادی و توسعه تجارت و گردشگری اتفاق نظر داریم. بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری علمی، دانشگاهی، فناوری نوین و استفاده از ظرفیت شرکت دانش بنیان اتفاق نظر داریم.

وی افزود: در خصوص موانع گفتگو کردیم، موانع موجود قابل حل است. با توجه به سیاست دکتر رئیسی و اولویت نگاه به آسیا بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که در قرن حاضر نگاه‌های جهانی به آسیا جلب شده و کشورهای آسیایی باید با بصیرت و همکاری از مسیر گفتگو و تعامل در راستای منافع ملت‌ها بهره برداری کرد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: اتحادیه کشورهای اقیانوس هند از موضوعاتی بود که امروز مورد توجه قرار گرفت. ریاست سریلانکا بر این اتحادیه فرصتی است برای همکاری کشورهای آسیایی و همکاری قوی ایران با سایر اعضای ایورا.

وی ادامه داد: بر همکاری در سازمان ملل متحد و ایورا تاکید کردیم. در خصوص آخرین وضعیت اسناد امضای شده قبلی گفتگو کردیم. همچنین در گفتگوها موضوع انسانی آزادسازی زندانیان سریلانکایی و ایرانی مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه افزود: همچنین در خصوص سایر موضوعات مانند قاچاق مواد مخدر تاکید کردیم. سریلانکا همچنین ظرفیت بالایی در تولید چای و دریافت اقلام از ایران دارد که در این خصوص گفتگو داشتیم. حضور شرکت‌های ایرانی در سریلانکا ایجاد نیرو را در این کشور فراهم کردند. امیدواریم در خصوص صدور فنی مهندسی و پزشکی و صدور فناوری‌های نوین به موازات همکاری در سایر حوزه همکاری‌های نیرومندی تری را بین دو کشور رقم بزنیم.

وزیر خارجه سریلانکا: از شرکت‌های ایران دعوت می‌کنم که به سریلانکا توجه کنند

علی صبری وزیر خارجه سریلانکا نیز در این نشست خبری گفت: برای من این اولین سفر به ایران است. به برادر خودم به خاطر انعطاف و قدرت مردم ایران با وجود دشمنی‌ها تبریک گفتم. مردم شما بسیار قدرت دارند، این یک مثال بزرگی است برای دنیا. همچنین علی رغم تحریک‌ها در سطوح مختلف شما یک دستورکار صلح آمیز را به آن وفادار بودید. ما خواستار این هستیم که روابط خوبی با ایران داشته باشیم. ما همچنین مایلیم که ایرانی‌های بیشتری به سریلانکا سفر کنند.

وی افزود: روابط دو کشور از پیش زمینه خوبی برخوردار است. این سفر می‌تواند یک شروع خوب برای اتفاقات خوش در آینده باشد. سریلانکا دروازه‌ای به شرق آسیا است و در سیاست خارجی سعی کردیم دوست همه باشیم. از شرکت‌های ایران دعوت می‌کنم که به سریلانکا توجه کنند. دو سوم رشد از آسیا خواهد بود در آینده. ما از شرکت‌های شما می‌خواهیم که در کشور ما سرمایه گذاری کنند.

صبری همچنین گفت: بابت پیشرفت‌های تکنولوژیک نیز تبریک می‌گویم. البته رابطه خوبی هم با چین داریم. فرصت‌های خوبی برای کسب و کار در کشور من وجود دارد. ما همیشه از یکدیگر حمایت کردیم. ما در مسائل داخلی یکدیگر دخالت نمی‌کنیم و از همدیگر حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه سریلانکا افزود: سریلانکا قرار است که رئیس سازمان ایورا شود. این یک فرصت همکاری با کشورهای آسیایی است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »